Ačkoli Češi postupně bohatnou a statisticky si v bazarech kupují mladší, moderněší, lépe vybavená a dražší auta, lidí s omezeným rozpočtem je hodně a stále hledají na trhu ojetin ty levnější vozy. Magickou hranicí pak často bývá cena 100 000 Kč.

Každému je jasné, že ojeté auto hned po koupi nějakou kačku navíc spolkne, ale těchto pět ojetin má šanci jezdit další roky jen s minimálními nutnými investicemi. Ačkoli jsou to v zásadě spolehlivá auta, vždycky postupujte opatrně a každé kupované auto dobře prověřte, ať nekoupíte past.

Škoda Fabia II 1.4 16V

Jak se začíná trh ojetin plnit Fabiemi třetí generace, ceny té druhé začínají klesat už pod sto tisíc korun i v případě hezkých a málo jetých aut. Druhá Fabia se totiž stále pod sto tisíc dostat nechtěla a je pravda, že poslední kusy s žádanými motory si stále drží cenu nad touto hranicí. I tak ale pod sto tisíc koupíte slušné Fabie s velmi povedeným motorem 1.4 16V o výkonu 63 kW. Ten je tak dobrý, že vydržel i modernizaci v roce 2010 a ve Fabii přežil i s normou Euro 5 do roku 2014, než přišla nová generace.

Nejčastěji vás bude čekat výměna rozvodů, u které je interval 10 let a 150 000 km hraniční. Lepší bude je vyměnit dřív. Olej se mění po 15 000 km a nic dalšího tenhle motor nepotřebuje. Jestli chcete mít naprostou jistotu, vyndejte před koupí svíčky, jestli náhodou jednotka nebere olej. Běžné to není a ani kusy s vysokým nájezdem kolem 200 tisíc kilometrů nemívají se spotřebou oleje problémy. Už se sice bavíme o starším autě, ale tahle Fabia má pořád co nabídnout a udržované kusy si hodnotu rozhodně podrží.

Ford Focus II 1.6 16V 74 kW

Druhá generace Focusu už nám stárne, ale díky nesmírné popularitě klasické atmosférické šestnáctistovky pod 100 tisíc koupíte spíše verze před faceliftem nebo Focusy s rizikovými motory. Třeba naftová šestnáctistovka je docela velké strašidlo. Naopak motor 1.6 16V o výkonu 74 kW a ještě bez proměnného časování ventilů je skvělý motor a když nezapomenete po 8 letech nebo 160 000 km vyměnit rozvody, vydrží navěky.

Na rozdíl od první generace nemá tenhle model takové problémy s korozí, takže jestli je Focus zespod shnilý jako odhozený ohryzek, bude stočený z 300 000 kilometrů. Krom běžného servisu tohle auto nic nepotřebuje. Chtějte ale kus s jednoduchou výbavou, Fordům téhle doby často stávkovala palubní elektronika, což ostatně bývá častý důvod, proč se někdo jinak mechanicky odolného a spolehlivého auta zbavuje.

Suzuki Swift 1.3i

Tyhle malí Japonci jsou neuvěřitelní nezmaří a Swift s benzinovou jednatrojkou je auto, které už nikdy nebudete chtít prodat, pokud neprohraje marný boj s věkem a opotřebením. A na to si počkáte opravdu hodně dlouho. Není to sice žádný drak, ale na cesty do města nebo mezi vesnicemi je to naprosto dostatečné auto. Potěší i jeho velice kompaktní rozměry, takže zaparkujete úplně všude.

Hodně ojetá auta už začínají mít problémy s korozí, ale ještě to není nic hrozného a udržované Swifty s rozumným nájezdem slibují mnohaletý bezproblémový provoz. Jestli chcete nějaký nenáročný vůz, se kterým najezdíte do 15 000 km ročně na krátkých trasách s častými zastávkami, právě jste našli svého favorita. Jen se nesmíte úplně vykašlat na údržbu a aspoň v motoru každý rok vyměňte olej.

Renault Clio 1.2 16V

Clio třetí generace není vůbec špatné auto a protože se jedná o levnější druh vozu, nenacpala ho automobilka tolika složitostmi. Elektronika proto moc nezlobí a jednoduchá technika slibuje nenáročný provoz. Sice trochu zklame jízdními vlastnostmi (na kterých se nehezky podílí docela vysoká hmotnost auta), ale řidič bez velkého dynamického očekávání bude spokojený. Nejlepší motor je atmosférická dvanáctistovka s šestnácti ventily.

Pokud jí po šesti letech nebo 120 000 km necháte vyměnit rozvody a každý rok vyměníte olej, přežije tenhle motor celé auto. A jeho konce se jen tak nedočkáte. Moderní francouzská auta mají obecně velmi dobrou antikorozní ochranu a kvalita zpracování je mnohem lepší, než se v hospodských diskusích traduje. Navíc benzinové Clio s tímto motorem bude mít málo najeto, ne jako naftové Laguny těsně před smrtí s třísettisícovými nájezdy.

Hyundai i20 1.2

Poslední ročníky kompaktního hatchbacku Hyundai i20 první generace také již spadly pod sto tisíc a mají i spolehlivý motor 1,25 l, který se podíval i do generace další a do příbuzného modelu Kia Rio. Pro Hyundai hovoří i pětiletá záruka podložená většinou úplnou servisní historií. Navíc je tohle spolehlivé a docela robustní auto, které toho ještě najede hodně.

Malý čtyřválec jede rozhodně lépe, než by mohly papírové údaje napovídat. A krom běžného servisu každý rok nepotřebuje nic navíc. S cenami dílů je to trochu horší, ale kromě spotřebního materiálu nebudete nic řešit. Tohle je velmi slušné auto a zdárný konkurent domácí Fabie. Možná to není dálniční stíhač, ale klidným povahám bude stačit. Nadprůměrná spolehlivost je obrovský bonus, který horší dynamiku malého motoru snadno převáží.