Prodej ojetého automobilu má svá specifika. Pokud se rozhodnete zbavit se svého starého vozu prostřednictvím autobazaru, usnadní vám to možná práci, ale zřejmě dostanete méně peněz, naopak vyšší cenu můžete požadovat přip prodeji bez prostředníka. Musíte ale vědět, jak automobil k prodeji připravit a my tady máme – nic nového, spíše jen pro zopakování – pěr rad, jak se k věci postavit.

Základem je čistota
Ne, opravdu není žádoucí ukázat, že „s autem se žilo“ a že jste v něm trávili většinu svého života. Auto musí být minimálně umyté zvenku, samozřejmě že profesionální ošetření je lepší a žádoucí. Pokuď se vám nechce do myčky (myslíme tím ruční, ne kartáče za stovku kdesi na pumpě), tak se nevyhnete tomu, že sami s houbou a wapkou vyrazíte do akce. Nebo vy byste si koupili vůz, který parkoval pod lípou (pyl, rostlinné šťávy, brouci,…), vedle stavby (prach, zaschlé kapky) nebo pod větví, na kterou sedají ptáci?

Čisto musí být nutně i uvnitř auta, každá přihrádka musí být vyklizení, pod sedačkami nesmí být odpadky, je nutné vyčistit celou kabinu, vysát vysavačem, ošetřit povrchy odpovídající kosmetikou. Zmizet pak musí i stromeček, který už dávno nevoní, nebo „vtipná“ spz-ka za oknem s nápisem Franta jede.

Křišťálově průhledná historie
Pokud chcete prodat paštiku, kterou jste doma slepili v garáži s několika starých ohníváků a totálních bouraček, pak nejenom že vám neporadím, ale budeme rádi, pokud se naše cesty nikdy nesetkají, protože nejsme naladeni na stejnou vlnu. Pokud chcete prodat auto, musíte být poctiví. A připravit si veškerou potřebnou dokumentaci, faktury, nabývají soklady, smlouvy, protokoly z STK. Pozor – pokud STK končí, není od věci včas na stanici zajet a stav obnovit, kupec jen málokdy bude chtít odjet s autem, které bylo na STK bez dvou dnů před dvěma lety. U nového (zánovního) auta pak doklady navíc souvisejí i se zárukou, která zvyšuje cenu auta.

Čím víc (fotek), tím lépe
Nikdo asi nečeká, že budete fotit tak, že vás vyberou do finále Czech Press Photo, ale je potřeba držet se určitých pravidel. Platí, že jedna fotka je spíše podezřelá než vhodná, bez fotek auto prodávat nemá cenu, to je zřejmé, deset, nebo raději dvacet fotek považujte za minumum. Fotek auta, ne drahé polovičky jak se lascivně plazí na kapotě s pseudoraperskými gesty. Nepoužívejte staré fotky – prodáváte-li auto v zimě, rozkvetlé stromy na pozadí nesmí být a naopak. Vyfoťe auto ze všech stran, pozor, ať jsou fotky ostré a je na nic vše vidět. Vyfoťte všechna poškození, všechny šrámy, detaily, vady – a hlavně, nic neupravujte v editoru, kupec musí vidět auto v reálu tak, jak je zná z fotek. A pokud na fotkách bude čelní sklo bez kazu a na místě se po něm potáhne pavouk prasklin, kupec uteče.

Zahrajte si na fotografa. Vyfoťte auto z různých úhlů a vzdáleností, pokud možno bez rušivého pozadí. Nafoťte to, co by se líbilo vám, a udělejte to v dostatečném počtu a kvalitě. Buďte transparentní stejně jako u technického stavu vozidla. Pokud použijete staré zimní fotky, nedivte se, že svůj vůz stále nemůžete udat. Dejte si práci a vyfoťte auto znovu v odpovídajícím ročním období. Těchto triků využívají všichni profesionálové vizuálního marketingu.

Kde nabídnout a za kolik?
Platí, že dobré auto za dobrou cenu se dobře prodá, to je jednoduchá matematika. Určitě je dobré začít s nabídkou mezi známými, v době sociálních sítí připravit nabídkou tam, využít (placený) inzerát na některý z tradičních inzertních serverů. Počítejte, že zájemce si téměř vždy řekne o slevu, už jen z principu, pokud prodáváte opravdu dobré auto za dobrou cenu (srovnejte s nabídkou na internetu a neimprovizujte – když kupec nepořídí u vás, půjde jinam), bude jednání jednodušší. Paštika s přemrštěnou cenou se neprodá nikdy, naopak nabízet rok starou ojetinu za třetinovou cenu, nemáte-li zrovna pistoli u hlavy, je zbytečné. Dobrým místem k prodeji může být také internetové forum dané značky či modelu, je dobré na takovém webu mít svůj účet. To, že si založíte profil a obratem prodáte auto, většinou nefunguje, komunita tohoto typu si dává na nově příchozí pozor. Variantou může být nezávislý servis dané značky, ten už si ale řekne o provizi.

Testovací jízda musí být
Sednout si do auta s někým, koho neznáte, je určitým rizikem, ale zajíce v pytli (tedy auto, které neřídil) koupí jen málokdo. Vy prodáváte, ten druhý kupuje, jde o vyrovnaný vztah – čili říkat si o peníze za testovací jízdu je nemístné a ano, máme sami takovou osobní zkušenost. Dvě stovky za deset minut za volantem staré mazdy jsme opravdu nedali… Deset minut je asi minimum, netřeba najíždět dlouhé vzdálenosti, ukázat ale vůz tak, aby jej zájemce dokázal ohodnotit, je nutné. Závěrem – pokud se dohodnete, je třeba doladit smlouvu, vše musí být písemně, černé na bílém.