Ten pocit je nepříjemný, zejména pro toho řidiče, který jej zažije poprév a neví, co má dělat. Zkušený řidič, který již „měl tu čest“ anebo dokonce rád jezdí na okruhové dny, polygony, atd. a ví co se s autem děje, když pneumatiky přijdou vlivem vody o přilnavost, nezazmatkuje. Dokonce si danou věc tak trochu užije… Nicméně blíží se období silných dešťů; podzim s sebou přináší více tmy a často také vytrvalý déšť. Nečekané přeháňky a kaluže vody na silnicích mohou vést k nebezpečným situacím, kdy řidič při průjezdu vodou ztratí kontrolu nad vozem. Riziko vzniku aquaplaningu je nejvyšší ve vyjetých kolejích a zatáčkách, kde se mezi pneumatikou a vozovkou může nacházet několik centimetrů vody. Nicméně i v deštivém počasí můžete jezdit bezpečně, pokud budete mít na paměti několik základních faktů.

V okamžiku, kdy prší, jsou zásadní dva faktory: jízdní rychlost a stav pneumatik. Pokud je silnice plná vody a pneumatiky jsou opotřebené, ze všeho nejdřív je třeba snížit rychlost jízdy. „Liják a slabý stav pneumatik, to je špatná kombinace. Stejně tak platí, že když jedete příliš rychle, vaše vozidlo je náchylné k aquaplaningu, i když máte dobré pneumatiky. Za silného deště je třeba snížit rychlost až o 15–20 km/h, aby dezén mohl odčerpávat pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a vozovkou,“ vysvětluje Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu Nokian Tyres.

Riziko vzniku aquaplaningu je reálné i s dobrými pneumatikami, avšak u opotřebených pneumatik vzniká aquaplaning téměř s jistotou. V testu uskutečněném finským časopisem Tekniikan Maailma došlo u kvalitní letní pneumatiky v dobrém stavu k aquaplaningu v okamžiku, kdy na rovné silnici bylo 6 mm vody a vozidlo jelo rychlostí 80 km/h. U opotřebené letní pneumatiky došlo k aquaplaningu již při rychlosti 70 km/h a u nehrotované zimní pneumatiky byl výkon ještě horší.

„Výhody dobré sady pneumatik nejvíce oceníte právě na podzim. Čím novější je pneumatika, tím lépe se chová ve všech podmínkách. Přímo úměrně platí, že čím opotřebenější pneumatika je a čím menší má hloubku dezénu, tím větší je pravděpodobnost vzniku aquaplaningu. Objem drážek je totiž příliš malý na to, aby dokázal shromáždit vodu mezi pneumatikou a silnicí,“ říká M. Morri.

Hloubka dezénu nové letní pneumatiky je přibližně osm milimetrů. Zákon povoluje jízdu s pneumatikami s minimální hloubkou dezénu 1,6 milimetru, ale ve skutečnosti již takové pneumatiky nejsou bezpečné. Měly by být vyměněny v okamžiku, kdy se hloubka dezénu přiblíží čtyřem milimetrům. Jakmile je hloubka menší, významně se zhoršuje odolnost vůči aquaplaningu.

Za deštivého počasí má na chování vozidla významný vliv také tlak vzduchu v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku huštění je zásadní, protože příliš nízký tlak huštění zvyšuje riziko aquaplaningu a má negativní dopad na jízdní vlastnosti pneumatiky.

Klíčové je předjímání nebezpečných situací! K aquaplaningu dojde tehdy, když mezi pneumatikou a silnicí vznikne vrstva vody, která způsobí klouzání po vodě. Vozidlo přestane reagovat na pokyny řízení a ztratí záběr, je neovladatelné a může způsobit neočekávané problémy.

Řidiči by proto měli předjímat nebezpečné situace a vyhnout se jízdě ve vyjetých kolejích. „Nerozumím tomu, proč tolik lidí jezdí ve vyjetých kolejích, i když prší – tam přesně je riziko aquaplaningu nejvyšší. Navíc se v kolejích rychleji opotřebovávají pneumatiky, protože je v nich drsný asfalt. To je další důvod, proč jezdit mimo vyjeté koleje,“ diví se M. Morri ze společnosti Nokian Tyres.

Pokud i přes všechna opatření dojde k aquaplaningu, je důležité zůstat v klidu a správně reagovat. Sešlápněte spojku, uvolněte plynový pedál a udržujte volant rovně. Volantem neotáčejte, protože vozidlo na něj při aquaplaningu nebude reagovat.

Tipy pro bezpečnou jízdu při silném dešti
1. Snižte svou jízdní rychlost.
2. Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody, kde je riziko aquaplaningu nejvyšší.
3. Jezděte na pneumatikách, které jsou v dobrém stavu a s hloubkou dezénu větší než 4 mm.
4. Kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
5. Pokud dojde k aquaplaningu, zachovejte klid, sešlápněte spojku a udržujte volant rovně.

Jak se chovat při aquaplaningu
• Zůstaňte v klidu!
• Sešlápněte spojku a dejte pryč nohu z plynového pedálu, aby se snížila rychlost.
• Neotáčejte volantem ze strany na stranu; místo toho jej udržujte v požadovaném směru jízdy, dokud se vůz opět nedostane do záběru.
• Při aquaplaningu nebrzděte ani nezrychlujte, protože tím se ještě více snižuje přilnavost.

Jak řídit bezpečně v silném dešti
Ve střední Evropě s sebou podzim přináší více tmy a často také vytrvalý déšť. Nečekané přeháňky a kaluže vody na silnicích mohou vést k nebezpečným situacím, kdy řidič při průjezdu vodou ztratí kontrolu nad vozem. Riziko vzniku aquaplaningu je nejvyšší ve vyjetých kolejích a zatáčkách, kde se mezi pneumatikou a vozovkou může nacházet několik centimetrů vody. Nejlepší způsob, jak předejít aquaplaningu, je použít nové pneumatiky. Ani ty sice zcela nevyloučí riziko aquaplaningu, ale je možné udržet kontrolu nad vozidlem tím, že přizpůsobíte rychlost jízdním podmínkám a budete předjímat nebezpečné situace. Pravděpodobně bude nutné snížit vaši rychlost až o 15–20 km/h, aby dezén mohl odčerpávat pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a vozovkou. Za deštivého počasí má na chování vozidla významný vliv také tlak vzduchu v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku huštění je zásadní, protože příliš nízký tlak huštění zvyšuje riziko aquaplaningu a má negativní dopad na jízdní vlastnosti pneumatiky.

Dávejte si pozor na aquaplaning
Při silném dešti představuje aquaplaning skutečnou výzvu. Dojde k němu tehdy, když mezi pneumatikou a silnicí vznikne vrstva vody, která způsobí klouzání po vodě. Vozidlo přestane reagovat na pokyny řízení a ztratí záběr, je neovladatelné a může způsobit neočekávané problémy. Nejúčinnější zbraní proti aquaplaningu jsou nové pneumatiky, ale předjímající jízda, nižší rychlost a správný tlak vzduchu v pneumatikách mohou rizika také významnou měrou snížit. Pokud i přes všechna opatření dojde k aquaplaningu, je důležité zůstat v klidu a správně reagovat. Sešlápněte spojku, uvolněte plynový pedál a udržujte volant rovně. Volantem neotáčejte, protože vozidlo na něj při aquaplaningu nebude reagovat.

zdroj: Nokian Tyres