Dejme tomu, že SUV, tedy sportovně-užitkové vozy, vznikly jako jakési méně ultimativní offrody, jako auta, která nabízejí více komfortu než pravověrné terénní speciály, nicméně se jízdy mimo zpěvněný asfalt nezaleknou. Máme-li tuto jednoduchou definici SUV, mohlo by se zdát, že zákazníci, kteří tato auta kupují, vyloženě prahnou po tom, až sjedou ze silnice a ušpiní si podběhy bahnem, štěrkem či stolinou. Opak je ale pravdou… Jakkoli jsou masivní auta se zvednutým podvozkem se těší mezi Čechy čím dál větší oblibě. Přestože celkové prodeje nových aut klesají, SUV tomuto trendu vzdorují a některé modely se prodávají více než dřív. Mezi ojetinami je tato kategorie dokonce už třetí, u zánovních aut dokonce nejprodávanější.

 

Češi přitom dávno nehledají terénní schopnosti, například u ojetin mají SUV pohon všech kol zhruba v polovině případů. Verze 4×4 je ale stále oblíbenější v kategorii luxusních vozů. Čím dál více tak zákazníci v SUV vidí spíše městská pohodlná vozidla, než terénní přeborníky. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab, zajišťující data pro AURES Holdings. Obliba SUV stoupá natolik, že šest z dvaceti nejvíce registrovaných modelů aut v letošním roce je z této kategorie, celkově pak tvoří téměř 15% podílu registrací. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Oblíbené jsou i jako ojetiny, síť autocenter AAA Auto v prvním půlroce zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 7%.

 

Mezi novými vozy jsou podle očekávání premianty škodovky Karoq a Kodiaq, mezi ojetinami stále bodují Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Dacia Duster. „Z SUV se čím dál více stávají městská a rodinná vozidla, zákazníci více než terénní schopnosti oceňují vetší pocit bezpečí a dobrý výhled. To, že auto bez újmy překoná kdejaký výmol je pak příjemný bonus,“ vysvětluje Stanislav Gálik. Že zákazníci SUV už nepovažují za terénní vozy ukazuje klesající podíl pohonu všech čtyř kol u těchto modelů. Průchodnost terénem mnohem častěji lidé mění za úsporu na váze a nižší spotřebu. Ta se může u některých modelů lišit až o litr na 100 kilometrů. Podle dat AuresLabu je „čtyřkolkou“ už pouze 54% ojetých SUV. „Pohon 4×4 už vyžadují spíše aktivní lidé, kteří jezdí v zimě pravidelně na hory, nebo potřebují překonat polní cestu k chalupě. Do těžšího terénu už se dnes s mnohými SUV stejně není radno vydávat,“ popisuje Gálik. Obliba sílí i díky dostupnosti. Zánovní menší SUV zákazníci pořídí již kolem 300 tisíc Kč, starší kusy začínají i o 100 tisíc Kč níže.

 

Podle dat společnosti ICCT sledující vývoj evropské mobility Česko následuje trend obliby SUV, který má za následek růst této kategorie o více než 400% za poslední desetiletí. Ostatní skupiny přitom ve stejném období stagnují, nebo dokonce klesají. Raketový růst kategorie přitom v celé Evropě jde ruku v ruce se klesající potřebou pohonu čtyř kol. V současné době už podle dat ICCT procentuálně více „čtyřkolek“ najdeme v kategorii luxusních aut, ve které se to týká zhruba 65% aut.

 

Více SUV na českých silnicích budeme potkávat i díky strategii mladoboleslavské Škody, která je v tuzemsku nejsilnějším hráčem. „Češi jsou vyjimeční svou oblibou kombíků, ale očekávám, že podíl SUV bude čím dál významnější. I díky tomu, že Škoda s modelem Kamiq uvedla už třetí model této kategorie a prodeje kodiaqu a karoqu neustále stoupají,“ dodává Gálik. Modely Kodiaq a Karoq v první polovině roku uzavíraly Top 5 v počtu registrovaných vozidel s 8450 registrovanými vozy.

 

zdroj: Narrative Media