Doby, kdy si každý řidič, nebo téměř každý, opravoval auto, doma v garáži, už jsou asi dávno pryč. Přesto ale někteřé řidiči i dens neváhají zvednout svého plechového miláčka na hever, měit technické kapaliny, snažit se o základní servis. To nutně nemusí být špatně, je ale zapotřebí vědět co dělat a vyhnout se zásadním chybám. Podle odborníků jde nejčastněji o pět chyb.

 

1. Výměna rozvodového řemene
Vyměním rozvodový řemen, a ještě k tomu ušetřím. Domácí opraváři by si ale měli uvědomit, že pokud řemen není správně nasazen, tak je čeká místo úspory pěkně drahá oprava. Špatně nainstalovaný řemen může vést k trvalému poškození motoru, což je velmi vážný a nákladný problém. „Nestačí jen vyměnit rozvodový řemen. Je totiž vysoce pravděpodobné, že zdroj poškození jednoho prvku hnacího systému ovlivní také jeho ostatní součásti,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku. „Je tedy důležité vyměnit jak řemeny, tak i kovové součásti. Zároveň je také nutné dbát na správný postup a použít specializované nástroje určené k tomuto úkonu. Správné napnutí řemene je pak nutné přeměřit, což se neobejde bez přístrojů, které běžný kutil ve své garáži nemá.“

 

2. Výměna tlumičů
Zde už naštěstí i online příručky uvádějí, že se jedná o složitější úkol, který vyžaduje jak znalosti, tak i vybavení. „Po výměně tlumičů je nutné zkontrolovat geometrii a správné vyrovnání kol. Pokud to však opravující kutil neučinil, tak se v nejlepším případě prvky řízení, odpružení a pneumatiky opotřebují nerovnoměrně nebo rychleji. V horším případě se auto začne během jízdy houpat ze strany na stranu nebo prokluzovat,” uvádí poradce pro rozvoj autoservisů ze sítě ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.

 

U některých modelů je také potřeba znát zvláštnosti, které výměnu doprovázejí. Například u některých hatchbacků se dá k zadním tlumičům dostat až po odstranění čalounění v kufru. Zkušený mechanik také při výměně posoudí stav jednotlivých montážních prvků, ložisek, nárazníků a krytů. Jejich špatný stav totiž může přispívat ke zkrácení životnosti vyměněných tlumičů.

3. Výměna kol a nastavení senzoru TPMS
Další past čeká na kutily podle odborníků z ProfiAuto u výměny kol a nastavení senzorů tlaku TPMS. Pokud chce mít řidič dvě sady ráfků s pneumatikami, pak je nutné, aby každý z nich měl své senzory. To je však velmi drahé. Řidiči si zde i přesto, že je to nezákonné, instalují normální ventil. Zákon totiž vyžaduje, aby řidič obdržel varování o nízkém tlaku v pneumatice, takže pokud nejsou senzory nainstalovány, budou hlásit chybovou hlášku.

 

Nákupem druhé sady senzorů se ale problém nevyřeší, protože nové senzory musí být správně nastaveny. To znamená, že nestačí senzor jen správně naprogramovat, je nutné také nastavit správnou polohu kola na ose. To však lze, bez specializované techniky, jen stěží zvládnout doma v garáži. Pokud tyto úkony nebudou udělány správně, tak se může během jízdy dostavit náhlé brzdění nebo jiný problém související s kolem během jízdy na nekvalitní či rozbité silnici. Nevyvážená kola nejen že snižují pohodlí během jízdy, ale snižují i bezpečnost. Kvůli špatné výměně se také rychleji opotřebovávají pneumatiky, komponenty řízení a odpružení.

 

4. Elektronika a elektrické systémy
Řidiči také zkoušejí různé kutilské návody, které řeší opravy související s elektronikou a elektrickým systémem. Kontrolky v autech a chyby zobrazené palubním počítačem ale nejsou úkoly pro internetový vyhledávač. To, že se některému našemu známému podařilo z takového návodu svůj problém vyřešit, ještě neznamená, že stejný postup bude fungovat i pro naše auto.

„Pouze na základě širších zkušeností a přesnějšího určení lze přesně specifikovat poruchu. Pokud někdo zasahuje do elektroinstalace sám, pak zvyšuje riziko, že jednak problém neodstraní, ale vytvoří k němu další problém, který je mnohdy vážnější. Následky porušené instalace airbagů nebo bezpečnostních pásů pak mohou mít nedozírné následky. Diagnóza těchto položek pak přijde na nemalé peníze. Kutil, který tuto poruchu způsobí, pak nese všechnu odpovědnost za nezákonné úpravy na sebe a v případě nehody přenáší veškerou odpovědnost na majitele vozidla.“

 

5. Výměna baterií
I přesto, že řidič koupí baterii vhodnou pro svůj model auta, je potřeba si uvědomit i souvislosti. Automobil totiž musí plně spolupracovat s novou baterií. Některé auta zvládají toto propojení samy, ale u jiných je potřeba nastavit vše pomocí počítače. Pokud k tomu nedojde, tak nám například systém Start-Stop nebude správně fungovat nebo se nová baterie rychle vybije. „Mnoho kutilů ale vidí motivaci nejet do servisu v ušetřených penězích. Zpočátku ekonomicky výhodná oprava se může postupem času pěkně prodražit. Je proto potřeba zvážit, zda chceme neodbornými úpravami přijít například o záruku,“ dodává ředitel projektu ProfiAuto, Jindřich Krejčí. „Je také potřeba se myslet nad dalšími aspekty těchto oprav, kterými jsou problémy spojené s ekologií, recyklací a využitím baterií, pneumatik, použitých dílů nebo kapalin.“

zdroj a foto: ProfiAuto Service