U profesionálních a renomovaných servisů toto nehrozí, známý s provozovnou v garáži „za rohem“ anebo ale klidně i větší servis, který neřeší možná rizika ohledně kvality, může při poptávce na levné náhradní díly možnost použít starší, již použitý díl, nabídnout. Je to problém? Ehm, ano, respektive může být. Výjimkou mohou snad být například veterány, u kterých automobilky už dávno nedrží nové díly skladem či ve výrobě, tam samozřejmě je majitel rád, pokud narazí na burze, v aukci či na internetu na jakýkoli vhodný díl, ale to je skutečně akceptovatelná výjimka. Pokud se budeme bavit po „běžných“ autech každodenního typu, pak využívání již opotřebovaných a použitých dílů představuje možné riziko.

Jak k problematice přistupují autoservisy? „Stále se v českých servisech setkáváme s tím, že řidiči s sebou na opravu přináší vlastní náhradní díly, u kterých není možné zaručit jejich původ a kvalitu,“ říká ředitel projektu ProfiAuto pro Českou republiku a Slovensko Jindřich Krejčí a dodává: „My doporučujeme všem našim servisům v síti ProfiAuto i našim zákazníkům používat pouze náhradní díly s jasným původem, které jim dodávají naši certifikovaní partneři.“

Použití náhradních dílů s nejasným původem může mít vliv na celkovou bezpečnost jízdy a při zvýšeném namáhání nemusí vydržet takové zatížení, jako náhradní díly od renomovaných a známých výrobů či originální díly. „Při používání dílů s nejasným původem nebo s chybějící homologací může nastat několik situací, které mohou vést až k havárii či neodstranitelné závadě. Je to zejména rychlejší opotřebení těchto dílů, možnost fatálního poškození kvůli destrukci dílu vlivem použití nevhodného materiálu, nedodržení výrobních postupů dle výrobců automobilů nebo jeho nevhodným tepelným zpracováním,” říká technický poradce ze sítě autoservisů ProfiAuto Ing. Lubomír Kroužílek.

„U klasických aut, veteránů, jsme schopni se zákazníkem řešit to, že se použije nějaký starší díl, u automobilů starých dekády roků leckdy bývá obtížné najít ten vhodný díl a použití staršího může být alternativou, přesto ale pro nás jako poslední,“ říká Jiří Kotyk, vedoucí specializovaného servisu značky Porsche, pražského centra Porška. „Stále je tady možnost využití 3D tisku nebo jiné výroby. Příkladem může být plošný spoj pod přístrojovou desku do renomovaného Porsche 928, který prostě nešel v odpovídající kvalitě sehnat. Museli jsme tedy využít originál z jiného vozu jako vzor a nechat u specializované firmy tento díl vyrobit. Pouze tak šlo zajistit zachování kvality a předejít možným budoucím potížím, které by s aplikací staršího dílů mohly způsobit.“

Největší zásah do peněženky řidiče může představovat dopravní nehoda. Pokud se prokáže, že náhradní díl s nejasným původem byl příčinou nehody nebo závady, je velmi pravděpodobné, že pojišťovna bude plnění krátit nebo nebude plnit vůbec. Záleží samozřejmě na podmínkách pojišťovny a na vlivu náhradního dílu s nejasným původem na nehodě nebo poruše.
Proto je třeba dobře si rozmyslet, zda použitím takových náhradních dílů zákazníci autoservisů opravdu ušetří. Ano, ceny se mohou lišit o několik desítek procent, jelikož výrobce nedodrží technologický postup při výrobě nebo kvalitě materiálu. Většinou výrobce ušetří i tím, že neprovede patřičnou homologaci náhradních dílů.

„Náhradní díly s nejasným původem se na trhu vyskytují prakticky pro všechny části vozidel. Řadí se mezi ně i díly z vrakovišť, které nejsou úplně nové a mají nejasný původ”, říká Ing. Kroužílek. Náhradní díly s nejasným původem vypadají na první pohled jako originální. Nemusí být však vyrobené v předepsaných tolerancích nebo nemusí třeba splňovat homologaci pro danou skupinu dílů. Může být také použitý jiný materiál, který má jinou pevnost nebo zpracování.

zdroj a foto: Porška, ProfiAuto