Audi Q7 I. generace (2006 – 2015): Profil ojetiny

CELKOVÉ HODNOCENÍ 3 z 5.0
  • Jízda
    3 z 5.0
  • Komfort
    4 z 5.0
  • Kvalita
    4 z 5.0
  • Náklady
    1 z 5.0
Redakce
0

Ačkoliv bylo Audi Q7 vyráběné v Bratislavě původně konstruováno hlavně pro specifické potřeby amerického trhu, dosáhlo nečekaně velké obliby i v Evropě a Asii.

Po stránce prostornosti (k dispozici bylo i sedmimístné provedení) a kvality interiéru proti němu nelze mít námitek, ovšem jízdní vlastnosti a u verze s klasickým mechanickým odpružením i komfort odpružení zaostávají za očekáváním. Negativně je poznamenala velmi vysoká hmotnost (2,3 až 2,8 tuny podle verze). I z vozů s velmi silnými motory sálá pachuť řízení těžkopádného auta.

Také terénní schopnosti jsou mnohem menší než například u konkurenčního VW Touareg, pohon 4×4 je relativně jednoduchý (klasické Quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen), uzávěrky diferenciálu jsou pouze imitovány cíleným brzděním jednotlivých kol. U verze se vzduchovým odpružením lze alespoň regulovat světlou výšku, většina uživatelů ale ocení hlavně výrazně vyšší komfort této verze podvozku.

Všechny Audi Q7 mají pohon všech kol, automatickou převodovku a minimálně třílitrový motor. Quattro platí za spolehlivý pohon 4×4, ojediněle však může selhat takzvaný transfer-box, který obsahuje Torsen i článkovým ocelovým pásem poháněnou odbočku pohonu přední nápravy. Jeho výměna stojí padesát tisíc, tedy zhruba tolik, co nejlevnější repase automatické převodovky. Ta zde po letech zlobí poměrně často, neboť ani jeden z předchozích majitelů obvykle neměnil „celoživotní“ olejovou náplň a vysoký točivý moment dieselů jí dává také pořádně zabrat.

V souvislosti s vysokými nájezdy ojetin je třeba počítat i s investicemi do oprav motorů. Na trhu převažují diesely 3.0 TDI, které stejně jako větší 4.2 TDI časem trpí na protažené rozvodové řetězy. Přístupnost k nim ztěžuje jejich umístění na straně převodovky, běžná cena za výměnu rozvodů včetně napínáků a vodících lišt se pohybuje kolem padesáti tisíc. Po letech zlobí i vstřikovače a výměna elektricky ovládaných klapek v sání se u těchto motorů stala doslova normou.

Ještě mnohem dražší jsou opravy osmiválce TDI (o vzácném dvanáctiválci 6.0 TDI ani nemluvě), u nějž se například turbodmychadla musí měnit v páru (kvůli správnému vyvážení plnícího tlaku v obou řadách) a pro přístup k nim je třeba vytáhnout motor z vozu.

Motory, které doporučujeme
4.2 FSI

Praxe ukazuje, že tolerovat šestnáctilitrovou spotřebu benzínového osmiválce je výhodnější než opravovat „olítané“ diesely, která mají dost svých vrtochů a vysokým točivým momentem ještě rychleji rozkládají automatickou převodovku. Největší benzínový motor v Q7 byl jednoduchý, dynamický a docela spolehlivý.

Typické závady

  • Poruchy klapek v sacím potrubí (diesely)
  • Závady turbodmychadel a jejich regulace (diesely)
  • Závady automatických převodovek
  • Mechanické opotřebení rozdělovací převodovky (takzvaného transfer boxu)
  • Závady vstřikovačů a EGR ventilů (diesely při vyšších nájezdech)
  • Chrastící, velmi vzácně až přeskočené rozvodové řetězy (4.2 TDI, vzácněji 3.0 TDI)
  • Uvolnění rozety olejového čerpadla a destrukce motoru po střetu ventilů s písty (3.6 FSI)
  • Vadné zapalovací cívky (zážehové verze)
  • Závady na systému vzduchového odpružení (je-li instalován)Závady jednotek Bluetooth

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

Author
Redakce