Subaru eBoxer

BMW řady 7 V. generace (F01) (2008 – 2015)

Celkové hodnocení 3 z 5
  • X-Faktor
    4,5 z 5
  • Komfort
    4,5 z 5
  • Vzhled
    3,5 z 5
  • Kvalita
    1,5 z 5
Dalibor Žák
0

Nové stálo tohle auto tři a půl milionu, pokud mělo trochu lepší výbavu a pořádný motor. Na trhu ojetin se nyní dají nejlevnější exempláře pořídit za nějakých 15 % původní ceny, ale asi tušíte, že tak jednoduché to s nákupem luxusního bavoráku pro nejvyšší management průmyslových a bankovních korporací nebude.

Na českých silnicích bude možná zájemce zklamaný z jízdního projevu tohoto korábu. Ten po hladkých německých autobahnech zvládá v tichosti plout vysoko nad běžnou rychlostí okolního provozu, ale jakmile přijdou příčné spáry a záplaty, ztratí luxusní sedan svou důstojnost. To i Passat na sedmnáctkách filtruje dé-jedničku lépe než sedmičkový bavorák na devatenáctkách s runflaty.

Ale pokud jde o celkovou pohodu na palubě, na cestě dlouhé tisíc kilometrů si stěžovat nebudete. Sedačky jsou parádní a on je rozdíl, jestli máte v autě hluk 80 dB nebo jen 70 dB. Když pak ze sedmičky po dlouhé cestě vystoupíte, netřeští vám hlava jak po technopárty.

Zatímco ředitel banky nebo železáren měl svého řidiče a účty za benzín a servis neřešil, neboť to bylo v kompetenci správce vozového parku, druhý majitel už je ten, na kterého padne tíha prvních investic a servisních nákladů. Ale i lidé, kteří mají na ojeté auto milion nebo víc, zpravidla na údržbě moc nešetří. Nejhorší to ale začne být s majitelem třetím, který už podobné auto kupuje za zlomek původní ceny a většinou v okamžiku, kdy se ho druhý majitel z předem snadno odhadnutených důvodů zbavuje. Bude se totiž muset něco opravit a než do toho nasypat sto padesát tisíc, to je lepší to prodat a koupit si jiné, novější luxusní auto.

Nedělejme si iluze, že by bývalí majitelé do servisu pro nový olej pospíchali dřív, takže některé motory pravidelně najížděly na jeden olej 25 až 30 000 km, jak si palubní počítač řekl. U dieselů to tady není taková katastrofa (pokud nemají najeto tři sta tisíc), u benzínů je to horší. Vždy přejděte na pevný interval s výměnou po roce nebo po maximálně 20 000 km u dieselů, raději ale ještě dříve u benzinů.

Lexus LS IV. generace (2006 – 2017)

Velký pozor si dejte na stav převodovky. Zejména pozdější osmistupňový automat bývá často na hranici životnosti, protože BMW nepředepsalo v servisním plánu výměnu olejové náplně. Ona je s tím trochu práce, ale rozhodně ihned vyměňte v převodovce olej, pokud prodejce nedoloží, že tak učinil. U osmistupňového automatu měňte nejpozději po 100 000 km, u šestistupňového po 120 000 km. Bohužel některé automaty na jeden olej najely už přes 180 000 km a to už jsou často na větší generálku, nebo při nejlepším na pořádný servis.

Žádná radost není ani s pohonem xDrive, který je velice citlivý na rozměry a typ pneumatiky. Naše doporučení zní jasně: čtyřkolku nechte být a kupte si zadokolku. Tyhle starosti odpadnou a auto nebude tak citlivé na typ pneumatik. S xDrivem si tam musíte dát nejen schválený rozměr, ale přímo schválený typ pneumatik od BMW. I menší odchylka (například dát dopředu o jedno profilové číslo odlišné pneumatiky) vám doslova rozemele mezinápravovou spojku za 100 tisíc a přední rozvodovu za dalších 70 tisíc. A k tomu ještě musíte koupit obě přední poloosy za 50 tisíc.

Nejlepšími motory jsou buď benzinový šestiválec ve verzi 740i montovaný od roku 2012 nebo diesely 730d, případně ještě 740d. Z výše úvedených důvodů doporučujeme pouze zadokolku jako servisně a nákladově lepší řešení.

Benzinový šestiválec je lepší v modernější verzi N55, protože i přes složitější systém rozvodů má spolehlivější turbodmychadlo a systém vstřikování. Pozor, potřebuje výhradně kvalitní aditivovaný benzín a ideálně s vyšším oktanovým číslem. Spotřebu ale zvládnete na delší trase udržet kolem deseti litrů, i díky dobře poskládanému automatu.

Diesely si na sebe vydělají, pokud jezdíte hodně. Spotřeba se dá držet mezi sedmi a osmi litry na 100 km. Méně problémů je s šestistupňovým automatem, pozdější osmistupňový ale zase bude mít méně najeto. Pozor na klasické dieselové věci, hlavně na filtr pevných částic. U BMW často odejde termostat, řídící jednotka nespustí regeneraci a za týden si filtr za šedesát tisíc odpravíte úplně zbytečně. Oslovte specialistu s diagnostikou, ať vám auto před koupí prověří. To byste ostatně měli udělat u všech verzí.

Ostatní motory jsou už trochu loterie. Silný tri-turbo diesel 750d brzy sežere xDrive i s automatem a pokud se rozpadne jedno turbo, připravte si bokem přes sto tisíc na opravu. Nejhorší vůbec je osmiválec 750i, který se uměl zadřít po 40 000 km, protékají mu vstřikovače a doslova se mu spékají turba umístěná mezi válci. Je to past a neberte ji ani zadarmo. Vyhněte se také extrémně složitému hybridu s tímto motorem.

Na protékající vstřikovače trpí i šestiválec 740i ve starší verzi N54, ale u něj spíše zazlobí systém se dvěma turby. Dvanáctiválec 760i je pak volba fajnšmekrů, kteří se servisu a nákladů obecně nebojí. I tady vstřikovače protékají, ale aspoň se tolik nespékají turba. Výhodou je, že tato verze měla vždy pohon zadních kol. Nevýhodou, že složitý podvozek s natáčením zadní nápravy a aktivními stabilizátory neslibuje dlouhověkost a levný a jednoduchý servis.

Vyhněte se pochybným překupníkům a kupujte sedmičkového bavoráka jen od zavedených prodejců. Ideální jsou kusy přímo z programu BMW Premium Selection, které mají jasnou historii a poctivé kilometry. Sice budou dražší, ale vyplatí se to. Vždy si vemte i tak na pomoc specialistu s diagnostikou. Třeba takový Petr Dorotovič z Kolína je člověk, který vám pomůže vybrat nejen správný kus, ale především vám pak pomůže tohle luxusní auto udržet v provozu. Lepšího specialistu na bavoráky u nás neznáme.

Motory, které doporučujeme:

730d

Jednoturbová varianta populárního dieselu naprosto stačí a především si na případné závady dokáže vydělat rozumnou spotřebou. Hledejte klasickou zadokolku, se kterou je nejméně problémů. Počítejte jen s větším nájezdem a pravděpodobně nutnými investicemi do automatické převodovky a filtru pevných částic. Každých 200 000 km je lepší preventivně vyměnit u naftového šestiválce řetězové rozvody.

740i (N55B30 od 07/2012)

Pozdější verze benzinového třílitru s turbem se zbavila problémů svého předchůdce a pokud se majitel zcela nevykašlal na servis, bude to dobrý motor. Olej ale měňte včas, maximálně po 15 000 km. Tankujte také adivitované palivo, ideálně s vyšším oktanovým číslem. Opět berte raději klasickou zadokolku, s xDrivy bývají problémy.

Nejčastější závady a problémy:

  • Poškozený systém xDrive vinou nesprávných pneumatik
  • Opotřebovaná převodovka (neměněný olej, nejčastěji po 180 000 km)
  • Spotřeba oleje, kolaps turbodmychadel a závady vstřikování (750i)
  • Nánosy karbonu na ventilech a pístech (zážehové verze, provoz na špatný benzín)
  • Protákající vstřikovače (740i N54, 750i a 760i)
  • Vadný okruh EGR, závady turba, zadření motoru (diesely, hlavně 750d)
  • Vůle v zavěšení na přední nápravě

 

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

Author
Dalibor Žák