Hyundai i30 I. generace (2007 – 2012): Profil ojetiny

CELKOVÉ HODNOCENÍ 3 z 5.0
  • Jízda
    3 z 5.0
  • Komfort
    3 z 5.0
  • Kvalita
    3 z 5.0
  • Náklady
    3 z 5.0
Redakce
0

Jako technická dvojčata mají Hyundai i30 a Kia Ceed 1. generace mnoho společných vlastností. Charakterizují je spolehlivé motory, dobré jízdní vlastnosti (i díky víceprvkové zadní nápravě), dobrá prostornost i velkorysá tovární záruka. Zkušenosti z praxe ukazují, že pětiletá záruka bez kilometrového omezení u Hyundai je v mnohém komplexnější než zdánlivě výhodnější sedmiletá u sesterské značky Kia.

Koupit vůz s dosud platnou zárukou může být v případě Hyundai i30 důležité, neboť vůz celkem dlouho bojoval s drobnými „dětskými nemocemi“ , jejichž pozáruční léčení nemusí být ani levné, ani jednoduché. To se může týkat třeba koroze nebo pokusu odstranit četné pazvuky v interiéru. Zčásti jsou dílem nepříliš kvalitních interiérových materiálů, zčásti nižší tuhosti karosérie v krutu, která je patrná zvláště u kombi s rozvorem náprav delším o 5 cm.

Byť z první generace Hyundai i30 nesálá dojem extra kvalitního vozu, jeho schopnost dovézt posádku do cíle může být lepší než u mnoha v detailech propracovanějších konkurentů.

Zážehové motory CVVT jsou vyloženě bezproblémové, diesely 1.6 CRDi díky spolehlivým rozvodovým řetězům a absenci dvouhmotového setrvačníků také nevykazují nijak významné procento závad. Pouze vzácně prodávané dvoulitry mohou mít coby ojetiny servisní náklady vyšší. Je zde rozvodový řemen, v případě dieselu 2.0 CRDi i dvouhmotový setrvačník.

Zřetelně nejslabším článkem pohonu bez ohledu na motorizaci je poddimenzovaná spojka, která se zápachem spáleniny ohlašuje dostatečně dlouho před tím, než skutečně vypoví službu. Alternativní automatická převodovka dodávaná k některým motorům je pouze čtyřstupňová, ale za předpokladu pravidelné výměny olejové náplně bezproblémová.

Hluk od podvozku při přejezdu nerovností mívají na svědomí klepající tyčky předního stabilizátoru, u více jetých kusů se objevují i vůle v silentblocích a spojovacích tyčích řízení. Nepříliš zdařilá se ukázala být volba dodavatele tlumičů: některé série vykazovaly nečekaně velkou závislost kvality tlumení na vnější teplotě. Za mrazů auto špatně tlumilo krátké drobné nerovnosti a přenášelo do skeletu výrazně více vibrací.

Vůbec nejdražší pastí se u ojeté i30 může stát vzácně se vyskytující volná převodka řízení. Pokud už servis nedokázal vymezit její vůli, bylo nutné měnit celé elektromechanické řízení. Tato operace kdysi vycházela na částku, za kterou se dá dnes pořídit celá ojetá i30 z prvních let výroby.

Motory, které doporučujeme
1.6 CVVT/93 kW

Nepatrně výkonnější benzínová šestnáctistovka celkově „vychytanějších“ faceliftových modelů přináší standardně šestistupňovou převodovku, která mírní nevýhodu obou menších motorů CVVT – hlučnost při jízdě vyššími rychlostmi. Ta byla dána právě vysokou úrovní otáček při jízdě na dálnici i celkově slabou izolací motorového prostoru. Těsnější odstupňování převodovky navíc zdatně maskuje rezervy v pružnosti ve středním pásmu.

Typické závady

  • Vůle ve spojovacích tyčkách předního stabilizátoru, tyčích řízení i silentblocích
  • Opotřebené spojkové obložení
  • Závady v elektroinstalaci (centrální zamykání, imobilizér, stěrače, osvětlení, audiosystémy, stahování oken, planá chybová hlášení)
  • Pazvuky v interiéru (zejména v zimním období)
  • Koroze (nejčastěji hrany dveřních rámů)
  • Závady klimatizace
  • Nedostatečná účinnost parkovací brzdy – natažené lanovody
  • Hlučnost dvouhmotového setrvačníku (2.0 CRDi)
  • Olupující se ochranný nástřik podvozku i lakování plastových dílů

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

Author
Redakce