Seat Leon II. generace (2005 – 2012): Profil ojetiny

CELKOVÉ HODNOCENÍ 3 z 5.0
  • Jízda
    3 z 5.0
  • Komfort
    3 z 5.0
  • Kvalita
    3 z 5.0
  • Náklady
    3 z 5.0
Redakce
0

Všechny tři modely jsou si technicky velmi podobné, volba mezi nimi tak může být třeba záležitostí sympatií ke sportovnějšímu designu (Leon), variabilnímu interiéru s velkým zavazadelníkem (Altea XL) nebo nízké ceně (Toledo). Právě Toledo III s podivínskou zádí ve stylu Renaultu Vel Satis je z celé trojice nejméně oblíbené a dnes láká nejnižšími cenami, čímž by se mohlo stát tajným tipem pro ty, kteří hledí více na praktičnost a výhodnější poměr ceny k získané hodnotě. Českými zákazníky tolik oblíbená a vyhledávaná technika koncernu VW je právě v Seatech nejdostupnější, navíc přináší dvě zajímavé výhody: jednak menší rizikovost ojetin díky nižší oblibě mezi zloději i různými bazarovými podvodníky a jednak lepší stav ojetin. Seaty totiž většinou nesloužily v rolích služebních vozů a až do roku 2009 ani moc nedůvěřovaly long-life servisním intervalům.

Na druhou stranu je potřeba i z něčeho slevit: kvalita použitých materiálů je zde ze všech koncernových modelů nejnižší, stejně jako například kvalita odhlučnění. Co naštěstí zůstalo na stejné úrovni, je dobrá protikorozní ochrana. Platforma všech tří modelů je totožná s Golfem V či Octavií II, zavěšení kol je odolné a do hranice 150 000 km obvykle nevyžaduje žádnou pozornost. Drtivou většinu motorů také známe z koncernových aplikací.

Specialitou určenou výhradně Seatu byly vysokovýkonné verze motoru 2.0 TSI pro Leon Cupra, Cupra 310 Limited Edition či Copa Edition, pouze model Cupra R se 195 kW používal motor identický například s Audi S3. Jejich výskyt v bazarech je spíše teoretický, to už dříve narazíte na pseudoterénní Alteu Freetrack, která podobně jako třeba Octavia Scout kombinuje zvýšenou světlou výšku (18 cm) s rozšířeným ochranným oplastováním karosérie. Ovšem pozor! Pohon 4×4 zde byl k mání pouze v kombinaci s výkonnými motory 2.0 TFSI 147 kW a 2.0 TDI-PD 125 kW, z nichž ten druhý je po letech opravdu past už proto, že kombinuje nespolehlivou techniku vstřikování Piezo-PD s filtrem pevných částic.

Toledo skončilo v roce 2009, u něj jsou diesely ještě vždy s technikou TDI-PD. Dále už obecně: Všechny diesely, atmosférické benzínové motory 1.4, 1.6 a přeplňovaný 2.0 TFSI mají řemenové rozvody, benzínové motory FSI a TSI pak řetězové, které občas (u malých 1.2 TSI nejčastěji) zlobí. Všechny zdejší dvoulitrové diesely se obešly bez vyvažovacích hřídelí, mají tedy spolehlivý pohon olejového čerpadla, s výjimkou verze 2.0 TDI 8V 103 kW však u nich může hrozit vzácné vylomení šroubu držícího jednu z napínacích kladek v hliníkové hlavě válců.

Motory, které doporučujeme
1.9 TDI-PD 77 kW

Legendární naftová devatenáctistovka ve výkonnější verzi se 77 kW figurovala u všech tří modelů, Leonu, Altey i Toleda. Platí pro ni totéž co u jiných vozů koncernu VW: V ojetém stavu přináší víc jistoty než složitější a silnější dvoulitrové diesely. Nástupnická commonrailová šestnáctistovka nabízená po roce 2010 pro Alteu a Leon je sice tišší a úspornější, ale subjektivně tak dobře natáhne a často ji zlobí vstřikovače. Kdo motoru 1.9 TDI dopřával pravidelný nešizený servis a vyhnul se nákupu verze s tehdy příplatkovým filtrem pevných částic (vozy dovezené ze západní Evropy jej někdy mají), tomu bude fungovat velmi dlouho.

Typické závady

  • Opotřebený dvouhmotový setrvačník (diesely s manuálem i DSG)
  • Prasklá hlava válců 2.0 TDI-PD 16V z prvních let výroby
  • Závady EGR ventilů
  • Průnik nafty do motorového oleje z důvodu netěsnících vstřikovačů nebo vadného tandemového čerpadla (více jeté verze TDI-PD)
  • Závady převodovek DSG
  • Závady řetězových rozvodů (benzínové verze TSI, nejčastěji 1.2)
  • Vadné vstřikovače (u 1.6 TDI a 2.0 TDI/Piezo dříve, u ostatních dieselů při vyšších nájezdech, vzácně i u TSI)
  • Vylomení šroubu držícího kladku rozvodového řemene s fatálními následky pro motor (vzácně u 2.0 TDI, ne u 8V verze)
  • Praskání výfukových svodů (1.4 TSI do r. 2010)
  • Závady na systému časování ventilů (1.4 TSI, 1.8 TSI, 2.0 TSI)
  • Závady na systému DPF
  • Závady swirl klapek sání (2.0 TDI, s výjimkou verze 2.0 TDI 8V 103 kW)
  • Závady ventilace/klimatizace

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

Author
Redakce