Subaru eBoxer

Toyota Yaris II. generace (2005 – 2011): Profil ojetiny

Celkové hodnocení 3 z 5
  • X-Faktor
    3,5 z 5
  • Komfort
    3 z 5
  • Vzhled
    3,5 z 5
  • Kvalita
    3 z 5
Redakce
0

I když se Yaris určený pro evropský trh nevyráběl v Japonsku, ale ve Francii, stále si zachovává typickou japonskou spolehlivost. Možných problémů je u tohoto auta tak málo, že takřka není o čem psát. Mezi ty dražší patří natažené rozvodové řetězy u starších verzí benzínových motorů 1.0 (méně často) a 1.3 (častěji). Spíše než typické chrastění na ně upozorní náhlý přechod motoru do nouzového režimu. I mírně natažený řetěz již rozladí vzájemné pozice vačkových hřídelí, což snímače polohy vyhodnotí jako závadu.

Výměna řetězu není u Yarisu nic extrémně drahého. Ačkoliv spolu s řetězem se mění i příslušná rozvodová kola (což výrobce doporučuje), cena i s prací ve značkovém servisu většinou nepřesáhne 11 tisíc korun. Od roku 2009 však již touto závadou motory netrpí. Kdo chce mít jistotu, nechť volí co nejnovější ročníky.

Zatímco v Aurisu občas míval motor 1.3 VVT-i 74 kW u více jetých kusů sklony k mírně vyšší spotřebě oleje, u menšího a lehčího modelu to ve větším měřítku pozorováno nebylo.

Naprosto fantasticky v tomto autě funguje diesel 1.4 D4-D. Točivý moment 190 N.m si s Yarisem jen pohrává, motor většinu času pracuje ve zlomkovém zatížení a klidnější jezdec dokáže lehce udržet spotřebu mírně nad čtyřlitrovou hranicí. Motor je spolehlivý a ve verzi Euro 4 se ještě obešel bez filtru DPF, což zvyšuje jeho atraktivitu.

Zajímavým modelem je decentně sportovně laděný Yaris TS s motorem 1.8 VVT-i. Liší se strmějším řízením, mírně tužším podvozkem i specifickou výbavou – třeba hezkým analogovým přístrojovým panelem, zatímco běžný Yaris má digitální přístroje. Pružnost velkého motoru nemá chybu a jízda je i přes nižší papírový výkon nakonec příjemnější než s ostatními sportovními deriváty původně městských vozů, takže nevypínatelné ESP majitele ani netrápí. Spolehlivost je dobrá, ceny jsou ale vysoké a ojetin minimum.

Velkým kladem Yarisu jako takového je odolný podvozek. Čepy ramen i silentbloky vydrží věčnost. Trochu horší je životnost ložisek kol, týká se to však jen starších kusů, u nichž výrobce ještě nenasadil posílené díly (Toyota při jakékoliv četnější závadě problém rychle řeší, mnohdy i výměnou dodavatele). Vyhněte se kusům s robotizovanou převodovkou MMT. Spojkové obložení v ní mnoho nevydrží, nová spojková sada stojí v originále kolem dvanácti tisíc.

Z drobnějších evidovaných závad stojí za dále zmínku občas tekoucí vodní pumpy nebo vadné snímače ABS, obojí však byla také vcelku rychle řešeno změnou dodavatele.

Motory, které doporučujeme
1.3 VVT-i 74 kW
Naftový Yaris 1.4 D4-D jezdí velmi dynamicky a při zvolnění tempa klidně i se čtyřlitrovou spotřebou, malé auto se však kupuje převážně do města a pro jízdy na kratší vzdálenosti, kam se diesel z mnoha důvodů nehodí. Rozumnější volbou je proto benzínový motor, ideálně výkonnější varianta motoru 1.3 VVT-i, nabízená od roku 2009. Proti starší verzi se 64 kW již má variabilní časování ventilů všech ventilů a ani se jí netýkají dřívější problémy s nataženými rozvodovými řetězy. Pružnost je vzhledem k objemu vynikající, spotřeba kolem 6 litrů.

Typické závady

  • Natažené rozvodové řetězy (1.0 VVT-i a 1.3 VVT-i do roku 2009)
  • Hlučná ložiska kol (více jeté kusy)
  • Opotřebená spojka (hlavně verze s robotizovanou převodovkou MMT)
  • Vadné lambda sondy (vzácně, benzínové verze)
  • Netěsné vodní pumpy
  • Vadná čidla ABS
  • Závady EGR ventilu (diesel, ale zřídka)

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

Author
Redakce

Napsat komentář