Téma zimních pneumatik je sice stále platné, tak jako každý rok, ale vzhledem k času, který uplynul od změny zákona, už snad všichni řidiči přišli na to, jak dané povinnosti vyhovět. Z naší strany teď tedy spíše každoroční opakování, a připomenutí, že se blíží datum povinného přezutí letních pneumatik na zimní, než pokus přinést nějaká nová zásadní fakta.

 

Kdy je tedy čas přezout pneumatiky? Podle zákona ukládajícího povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky platí, že v období od 1. listopadu do 31. března je třeba mít své auto přezuté na zimních pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tyto souvislé vrstvy mohou na silnici vyskytovat. Co to znamená? Že nemusíte mít na autě zimní pneumatiky, pokud jezdíte přes zimu v Praze, kde je sníh deset dní v roce (pokud samozřejmě právě během těchto desti dnů na původním letním obutí nevyjedete), datum 1. listopadu je jen jednou z podmínek definovaných zákonem. Pokud bude ještě v listopadu patnáct stupňů nad nulou a sníh jen jako lákadlo na vánoční nákupy ve výlohách obchodních domů, přezouvat nemusíte.

 

Teroeticky nemusíte pak mít zimní pneumatiky po 31. březnu, když vyjedete na apríla na letních, je to v pořádku, nicméně bude-li ještě v dubnu sníh, tak je zapotřebí dívat se na věc spíše pomyslným selským rozumem a zimní gumy na autě ještě podržet. Tak tedy – od první listopadu musíte mít zimní pneumatiky, ale jan pokud hrozí souvislá vrstva ledu a tak dále, pokud je d ozimy ještě daleko, stačí přezout, až bude věc akutní a aktuální optikou počasí a vaší potřeby jezdit. Nejde ale jen o to „od kdy,“zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, ta musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.

 

Ještě jednou k selskému rozumu… Je zapotřebí sledovat, zda už zima klepe na dveře, a ačkoliv se může zdát, že na mráz ještě nenarazíte, může být opak pravdou, a pak nepodceňujte včasnou výměnu pneumatik, která zaručí bezpečnost na cestách. Během pozdního podzimu nebezpečí může hrozit už během ranních a nočních hodin, kdy může teplota i v tomto ročním období klesnout opravdu nízko. Je zapotřebí prostě přemýšlet a přizpůsobit se daným podmínkám. Neojíždět zbytečně zimní pneumatiky pokud je ještě teplo, ale také neriskovat a vsadit na zimní směs, pokud už teploměr ukazuje nízké hodnoty.

 

Jaké hodnoty? Říká se, že rozhodující hranicí je sedm stupňů Celsia, je fajtem, že zimní pneumatiky mají oproti letním jinou směs a drážkování. „Směs zimních pneumatik je přizpůsobená chladným teplotám a pod 7 °C netvrdne. Letní směs je naopak přizpůsobená vyšším teplotám nad 7 °C. Díky tomu zimní pneumatiky disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky,“ vysvětluje Michal Knor. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označované piktogramem zobrazujícím špičatou horu a vločku. Pokud vlastníte sadu letních i zimních pneumatik, můžete s autem zajet do nejbližšího autoservisu, kde vám pneumatiky vymění. Anebo si pneumatiky vyměnit sami.

 

Klíčem k úspěchu je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek, jako jsou ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces. Zaparkujte na rovném povrchu, umístěte hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolte šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozu. Vhodné je použít zajišťovací klíny, a to na opačné straně vozidla, než je měněné kolo. Po zvednutí je také možné auto pro jistotu podepřít podpěrami.

 

Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Může se stát, že po sezónním provozu vozidla bude disk u náboje kola držet až příliš pevně. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí nebo gumovou paličkou a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí. Na odhalený očištěný náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně do kříže dotáhněte šrouby. K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Snadno a bez námahy utáhnete šrouby pomocí již zmíněného elektrického rázového utahováku. Pro přesné utažení je ale vždy nutné použít momentový klíč. Správný utahovací moment je uveden v uživatelské příručce. Stejný proces opakujte u všech kol.

 

Před první jízdou nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách. Za šest měsíců může kvůli špatnému skladování disků dojít ke snížení tlaku v pláštích až o polovinu. Proto před tím, než vyjedete na silnici, zkontrolujte tlak a kola případně dohustěte. Správnou hodnotu tlaku v pneumatikách svého auta najdete v uživatelské příručce, na internetových stránkách výrobce i na karoserii vozidla (typicky na vnitřní straně víčka nádrže). Pokud máte na vozidle systém měření tlaku pneu, je vhodné ho před první jízdou „vynulovat“, aby se adjustoval na nově nasazené pneumatiky.

 

Po ujetí 50-100 km doporučujeme zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je profesionálně vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat také dotažení šroubů.

 

Výhody přezouvání svépomocí tedy spočívají především v časové flexibilitě a v tom, že se vyhnete dlouhé čekací době na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk.

 

Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, které vám pojišťovna v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik zpravidla neproplatí.

 

zdroj a foto: Auto Kelly