Subaru eBoxer

Audi A4 IV. generace (2007 – 2015): Profil ojetiny

OVERALL RATING 3.75 of 5.0
  • Performance
    4 of 5.0
  • Comfort
    4 of 5.0
  • Interior
    5 of 5.0
  • Exterior
    2 of 5.0
Redakce
0

Díky rozvoru náprav delšímu o 154 mm nabízí současné Audi A4 vzadu mnohem více místa než předchůdce; také na jízdních vlastnostech i komfortu odpružení se pozitivně odrazilo lepší rozložení hmotnosti i zcela nové řešení přední nápravy. Přitom se díky náročné konstrukci karosérie i přes její větší rozměry podařilo srazit hmotnost pod úroveň přímých konkurentů. Ačkoliv Audi svého času v reklamních materiálech až lehce přehnaně označovalo A4 „nejsportovnějším“ vozem své třídy, ve skutečnosti je jízda charakteristická spíše jemným tlumením nerovností, nízkou hlučností a celkovým pocitem „důstojného“ auta, téměř konkurujícího většímu modelu A6.

Výběr ideálního motoru je trochu těžší, neboť vyloženě levný a bezproblémový neumí být v dlouhodobém horizontu asi žádný z nich. Největší zastoupení na trhu mají diesely 2.0 TDI. Jsou to skvělé motory, jen se občas zastaví z důvodu zkratu piezoelementu vstřikovače, vzácněji z důvodu přidření vstřikovacího čerpadla (jen některé série) či přidření motoru následkem protočení hřídelky pohonu olejového čerpadla mazání (nechvalně proslulý problém spojený právě s motory 2.0 TDI vybavenými modulem vyvažovacích hřídelí).

Ještě vzácněji dochází k vytržení šroubu držícího napínací kladku rozvodového řemene, což vždy znamená střet ventilů s písty a extrémně drahou opravu. Dobré servisy však o problémech vědí a umí jim předcházet (např. kritický komponent v pohonu olejového čerpadla se preventivně mění). O to větší riziko číhá u neodborně nebo neprokazatelně servisovaných vozů. Těžkých třílitrových dieselů nejezdí v modelu A4 mnoho, ani není důvod po nich zvlášť toužit.

Sil mají sice na rozdávání, ale jsou přehnaně těžké, pravidelně jim selhávají elektricky stavitelné klapky v sacím potrubí a jejich velesložité řetězové rozvody umístěné netypicky na straně převodovky nejsou tak bezúdržbové, jak se o nic často tvrdí. Jejich výměna včetně vodících lišt a napínáků stojí v autorizované servisu přes padesát tisíc korun. S rozvodovými řetězy mají občas problémy i benzínové motory- kupodivu napříč modelovou paletou.

Problémy s nimi se řešily jak u přeplňovaných čtyřválců TFSI, tak i u větších šestiválců. Z nabídky převodovek bychom varovali jen před skříní Multitronic, objednatelnou k některým předokolkám. Její spolehlivost se sice proti minulosti výrazně zlepšila, nikoliv však životnost, zákonitě omezená už samotným principem přenosu výkonu pouze několika milimetry styčné plochy kovu o kov. Naopak podvozek má slušnou odolnost- ani u více jetých kusů na nerovnostech neklepe, pouze občas se objeví problém s hučícím ložiskem nebo nefunkční elektrickou parkovací brzdou, která zde byla standardní.

Motory, které doporučujeme
2.0 TDI
Nejprodávanější „koncernový“ dvoulitrový diesel má sice několik známých slabších míst, lze je však ovlivnit tankováním kvalitní nafty a hlavně odborným servisováním. Jinak jde o velmi pohodový dobře odhlučněný motor s harmonickým průběhem točivého momentu a šestilitrovou spotřebou, díky které si dokáže na budoucí opravy „vydělat“.

Typické závady

  • Závady vstřikovačů (TDI)
  • Závady variátorů časování ventilů (zážehové motory obecně, nejvíce 3.2 FSI)
  • Závady klimatizace
  • Sporadicky předčasně opotřebená ložiska kol
  • Závady klapek v sacím potrubí (V6 TDI, méně často 2.0 TDI)
  • Závady elektrické parkovací brzdy
  • Hlučnost řetězových rozvodů (V6 TDI, benzínové verze obecně)
  • Selhání mazání po protočení šestihranného unašeče pohonu olejového čerpadla (2.0 TDI)
  • Závady EGR ventilů

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce