Za jízdní vlastnosti a podélnou prostornost bylo hranaté Mondeo svého času vynášeno do nebes, coby ojetina však není až tolik atraktivní, což zohledňují i rychle klesající ceny. Prvním problémem je jen průměrná protikorozní ochrana (nejtypičtější místa vzniku rzi jsou spodní hrany dveří a přední část prahů, oprýskávaná odletujícími kamínky), dokonce i v této oblasti výrazněji zlepšené pofaceliftové modely (od 2005) již začínají občas reznout.
Druhým problémem je oprávněně špatná pověst dieselů, které tvořily největší část prodejů. Fordovy vlastní diesely řady Puma jsou mechanicky velmi odolné, téměř neznají opotřebení válců ani problémy s rozvody (ty jsou zde poháněné masívním dvouřadým řetězem), mají však časté problémy se vstřikováním.
Jedinou světlou, ale kvůli nízkému výkonu beztak nedoporučitelnou výjimkou je nejslabší a nejstarší motor 2.0 TDDI ve velmi vzácné výkonové verzi 66 kW. Výkonnější verze s 85 kW už má méně spolehlivou variantu rotačního čerpadla (Bosch VP44), všechny následující commonraily TDCi pak poměrně choulostivé vstřikovací čerpadlo Delphi, citlivé na kvalitu (hlavně dostatečnou mazivost) nafty a nijak zázračně odolné vstřikovače.
I když výrobce na problému průběžně pracoval a někdejší nezvyklá četnost závad vyústila v takřka kompletní a celkem levnou opravitelnost tohoto systému, nepravidelný chod a závady vstřikovacího zařízení jsou dodnes nejčastějším problémem Mondea TDCi (neplést s modelem od r. 2007, který již má stejně označené, ale francouzské diesely 2.0 a 2.2 od PSA).
Benzínové motory jsou mnohem spolehlivější, ze čtyřválců Duratec lze ale doporučit jen větší dvoulitr, který i přes konstrukci shodnou s menším 1.8 nemá tak často problémy se spotřebou oleje u více jetých kusů a překvapivě méně často se u něj projevují problémy se swirl klapkami sacího potrubí.
Přímovstřikový 1.8 SCi by možná nebyl špatnou volbou, není však tak úsporný jak ve své době slibovaly tiskové materiály a navíc má velké množství specifických dílů, jejichž vysoká cena a problematická dostupnost mohou hrát u ojetiny zásadní roli.
Spotřebu hladce běžících šestiválců málokdy stlačíte pod desetilitrovou hranici. Když už, berte raději slabší motor 2.5 V6, který je o něco odolnější než větší třílitr, známý ze sportovní varianty ST220 (i méně vídané 3.0 V6 s výkonem sníženým na 150 kW). Právě třílitry mají po letech největší problém se spotřebou oleje, díky plytké olejové vaně navíc u nich hrozí riziko přidření motoru při sportovní jízdě.
Odolnost podvozku Mondea 2. generace je lehce nadprůměrná, poměrně dobrou životnost vykazují čepy i ložiska kol, občas klepou tyčky stabilizátoru na přední nápravě. Slabším místem je elektroinstalace (mnoho problémů mají na svědomí zoxidované konektory), častější jsou i problémy s nefunkčním zámkem kapoty.
Motory, které doporučujeme
2.0 Duratec
Nenápadný, ale souhrnem vlastností nejlepší motor. Mimo občas uvolněné swirl klapky (nezávislé servisy je naučily demontovat) prakticky nezná žádnou významnější závadu, je tichý, lehký, s velmi širokým rozpětím použitelných otáček a klidnému jezdci dokáže běžně jezdit pod hranicí osmi litrů.
Typické závady
- Koroze karosérie
- Závady vstřikovacích čerpadel (TDDi/85 kW a všechny TDCi)
- Závady vstřikovačů (TDCi, někdy i SCi)
- Opotřebený dvouhmotový setrvačník (diesely)
- Závady regulace plnícího tlaku (diesely)
- Závady swirl klapek v sacím potrubí (1.8 a 2.0 Duratec)
- Závady automatických převodovek (zejména u TDCi)
- Závady chlazení u benzínových V6 (obvykle prasklé oběžné kolo vodní pumpy)
- Selhávající zámek kapoty
- Závady elektroinstalace (ovládací jednotky automatické klimatizace, centrální zamykání, přístrojový štít, oxidace konektorů)
- Klepající tyčky stabilizátoru přední nápravy
- Spotřeba oleje (přirozená vlastnost zdejších motorů V6, zejména většího 3.0)