Zvyšující se počty dovozů ojetin stojí za oživením českého trhu s ojetými vozy. Bohužel, řada z nich si už prožila své. Stočené tachometry, ale i zatajené „totálky“ jsou na denním pořádku.
Počet dovezených aut v říjnu letošního roku už o více než dva tisíce kusů překonal rekordní předcovidový rok 2019, kdy se do České republiky za deset měsíců dovezlo 151 700 ojetin ze zahraničí. Vzhledem k omezené nabídce tuzemských ojetin, která je z velké části závislá na prodejích nových vozů, jejichž výroba v současné době stále vázne a lidé ani firmy nemohou obměňovat své vozové parky, je velmi pravděpodobné, že letošní rok bude co do objemu dovezených ojetin nejsilnější za posledních deset let. S počtem dovezených aut se pochopitelně zvyšuje i riziko nákupu nekvalitní ojetiny.
Toto riziko je nyní vyšší než dříve, před vypuknutím pandemie Covid-19. Důvodem je fakt, že stejně jako na našem trhu, i na těch zahraničních kvalitních ojetých vozů citelně ubylo. Navíc jejich ceny rostou a tak se někteří dovozci s vidinou vyššího zisku neostýchají sáhnout po autě poznamenaném velkou nehodou nebo po vozidlu s pořádným počtem kilometrů na hrbu.
Současné situace na sekundárním trhu zneužívají hlavně menší dovozci aut. Jakmile vůz překročí hranice, ve většině případů ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometr nebo zatajit nějakou vážnější havárii.
„Tento problém se týká především starších a levnějších aut, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Pravidelně se nám na výkupu objeví auta, u nichž nemáme pochybnosti o tom, že byla v minulosti vážně bouraná, že stav tachometru neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mají pravidelný servis a stav tachometru se záznamy v knížce také souhlasí. Laik, který by takové auto kupoval někde na ulici přes inzerát, nemá bez potřebného vybavení a znalostí prakticky žádnou šanci tyto vady odhalit,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Situaci na sekundárním trhu nepřispívá ani krize v energetice a vysoká inflace. S neustále rostoucími cenami nejen energií a s tím spojenou vyšší finanční zátěží zejména nízkopříjmových rodin se podle Vaněčka zvyšuje i procento aut, která jsou nabízena majiteli v exekucích nebo ve zcela nevyhovujícím technickém stavu.
„Nejrizikovější jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček. „Pokud si někdo takový vůz koupí a dopředu nemá možnost si jeho právní náležitosti důkladně prověřit, může se stát, že v budoucnu přijde exekutor, vůz mu zabaví a nakonec nebude mít ani auto, ani peníze,“ varuje Vaněček.
Dalším problémem je pak zcela nevyhovující technický stav auta, jehož případné opravy by vyšly i na desítky tisíc korun, ale majitelé v těžké finanční situaci na ně nemají prostředky. „Takových aut se v našich výkupních centrech za poslední dobu objevilo několik. Auta jsou v takovém stavu, že je odmítáme vykoupit, protože by v žádném případě neprošly technickou kontrolou a my bychom za ně nemohli novému majiteli ručit. Běžně odmítáme okolo 60% nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 70% zamítnutých výkupů,“ podotýká Vaněček.