Mezi prémiovými ojetinami najdeme jasné národní preference. Zatímco Češi dávají přednost mercedesů, Slováci si oblíbili BMW. Poláci pak preferují značku Audi.
I když krize spojená s novým typem koronaviru zásadně zasáhla a pravděpodobně ještě zasáhne všechny segmenty automobilového trhu, určitou skupinu zákazníků pravděpodobně příliš neovlivní. Je to segment prémiových ojetin. Mototechna Premium, která se na prémiové ojetiny s cenou blížící se milionu korun specializuje, jich jen za poslední tři roky prodala téměř 1500.
„Prémiové ojetiny, zpravidla luxusních značek a modelů jsou a budou velmi oblíbené. Klientela, která se na ně zaměřuje, bývá velmi dobře finančně zajištěna a proto ani v době krize nemá problém s pořízením auta, které jistým způsobem vyjadřuje jejich sociální postavení,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO. V České republice je mezi zákazníky nejoblíbenější značkou Mercedes–Benz, na Slovensku movitá klientela preferuje BMW a v Polsku dávají přednost značce Audi.
„U aut, jejichž prodejní cena přesahovala 800 000 korun jsme v posledních letech sledovali celkem strmý nárůst prodejů ve všech zemích, kde naše společnost působí. Od roku 2017 do loňska se počet prodaných aut každoročně téměř zdvojnásobil,“ komentuje zájem o prémiové ojetiny Vaněček. I přesto, že prémiové značky byly vždy zaměřené zejména na luxusní limuzíny, i v této kategorii za poslední roky převážil obecný zájem o SUV, kterých se v tomto segmentu prodalo téměř 65%. Limuzíny pak tvořily jen něco málo přes 16%.
I když se mezi běžnými ojetinami téměř srovnal poměr mezi benzinovými a naftovými motory, v prémiové třídě je poměr jednoznačně příznivější pro diesely. Celých 77% jezdí na naftu. Pouhá 2,5% využívá hybridní nebo plně elektrický pohon. Přes 95% luxusních aut je pak vybaveno automatickou převodovkou.
Přestože prémiovým ojetinám vládne zejména tzv. „německá velká trojka“, tedy značky Audi, BMW a Mercedes, zákazníci sahají i po výstřednějších značkách a jejich modelech. Mototechna tak prodala například několik vozů Bentley Continental nebo několik Maserati Ghibli a Quatroporte. Stranou zájmu nezůstávají ani značky Porsche nebo Jaguar, nebo vozy jako Alpina B7 vycházející z BMW řady 7.
Mezi průkopníky elektromobility můžeme zařadit například několik Tesel Model S nebo celkem unikátní Fisker Karma. Na Slovensku byl zajímavým kouskem Mercedes GL 6.1 V8 od úpravce Brabus a v Polsku například Infiniti Q30.