U člověka je to poměrně jednoduché, říká se, že sedmdesát procent lidského těla tvoří voda a právě voda je tou základní „provozní“ kapalinou, kterou musíme jako živé organismy pravidelně doplńovat. U aut je to jiné, jednak délka intervalů je zásadně delší, a také škála kapalin je pestřejší, jen s vodou si jako majitelé aut nevystačíme. Každopádně provozní kapaliny jsou důležitým faktorem správného provozu automobilu,  některé přímo ovlivňují chod motoru, některé souvisejí s činností automobilu jako takového a hlídat je nutné všechny.

 

Provozní kapaliny můžeme rozdělit na ty, které přímo ovlivňují chod motoru (pohonné hmoty, motorové oleje, chladící kapalina) a ty, které souvisí s celkovou činností automobilu (voda do ostřikovačů, převodový olej, brzdová kapalina, chladivo do klimatizace), další provozní kapaliny jsou součástí baterie (kyselina sírová a destilovaná voda).

 

S jejich výměnou či doplněním si ovšem ne vždy poradíme sami, běžný řidič zvládne kontrolu a doplnění pohonných hmot, vody do ostřikovačů – i když tady je zapotřebí říct, že se bavíme o speciální směsi a ne vodě se saponátem, kterou se někdy „kreativní“ šetřílci snaží snížit náklady. Kapalina do ostřikovačů je jiná pro letní a zimní provoz, ta zimní obsahuje jiné složky tak, aby nezamrzala, ta letní je zase určena k odstraňování jiných nečisost, zejména bilologických, chápejte mušek a brouků.

 

Běžný řidič by měl zvládnout i kontrolu množství oleje v motoru. S doléváním už to není tak snadné. „Při doplňování je nutné dodržovat firemní normy olejů, s čímž i při nákupu neumí někdy poradit sami prodejci,“ říká technický poradce sítě autoservisů ProfiAuto Ing. Lubomír Kroužílek. „Stejná situace může nastat při doplňování chladící kapaliny do autobaterie – kontrolu zvládne běžný řidič sám, dolití destilované vody určitě také, ale nesmí zapomínat, že doléváním pouze destilované vody dochází ke změně bodu tuhnutí chladící kapaliny, což by měl řidič nechat zkontrolovat na odborném servisu před zimním obdobím.“

 

Nakoupit lze provozní kapaliny v běžné prodejní síti nebo ve specializovaných obchodech s autodíly. „Osobně bych preferoval nákup ve specializovaných obchodech, kde se prodávají většinou značkové produkty. Většina těchto obchodů má k dispozici technické informace (např. mazací plány, firemní normy) a je zde předpoklad větších znalostí samotných prodejců,” dodává Kroužílek. Do budoucna lze předpokládát, že provozní kapaliny budou specifikovány jako náhradní díl na konkrétní typ a model vozu, čímž dojde k rozdělení na desítky a stovky variant. Špatným výběrem provozní kapaliny si tak může řidič sám způsobit poškození či zničení vozidla. Na všechno sami řidiči nestačí. Ti šikovnější si sice doma zvládnou vyměnit olej, otázka ale zní, co se s vypuštěným olejem, příp. s jinými vyměněnými kapalinami stane. Nastavit servisní interval, smazat servisní prohlídku na přístrojové desce apod., to už vyžaduje patřičné vybavení a u moderních vozidel to domácí kutil zvláne jen těžko.

 

Vypustit starý olej a obratem nalít nový není nejlepší postup. „Ideální je zvednout auto, u kterého vypouštíme olej, na zvedák, a nechat ho odtékat přes noc. Ze zkušenosti víme, že tak dojde k lepšímu vyprázdnění motorových prostor, než když by mechanik olej vypustil a ihned zase napoustil novou náplň,“ vysvětluje Jiří Kotyk, vedoucí servisního centra Porška.

 

Nebude-li majitel vozidla pravidelně měnit provozní kapaliny, je vozidlo vystaveno vyššímu opotřebení a je tady větší pravděpodobnost jeho poškození, které se většinou neprojeví hned. Malé problémy se pomalu kumulují až se nakonec projeví ve velké míře, kdy už nezbývá nic jiného, než provést celkovou výměnu motoru nebo jeho částí. Proto je v zájmu každého řidiče dodržovat pravidelné intervaly výměny a doplňování provozních kapalin i doporučení použití kapalin, které splňují stanovené normy.

 

zdroj: Porška, ProfiAuto Service