Automobilový trh se dostává do krize. Nové vozy jsou kvůli výpadkům ve výrobě nedostupné, nabídka ojetin se razantně zmenšuje, ceny stoupají. Proto také mnoho rodin řeší výměnu vozu již nyní.
Nyní, po odeznění hlavní vlny Cvid-19 začínáme plánovat dovolené. Ty budou více o cestování automobilem, abychom svoji rodinu lépe chránili před stále trvající hrozbou nákazy. Automobil je v období pandemie jednoduše nejbezpečnějším dopravním prostředkem, se kterým se dostanete kamkoliv. Proto také mnoho rodin řeší již nyní výměnu svého stávajícího automobilu.
Nabídka ojetých vozů na trhu je nižší, než jsme byli zvyklí, a díky výpadkům ve výrobě nových aut vozů ještě ubude. Nejoblíbenějším ojetým rodinným autem je i letos Škoda Octavia kombi. Z ojetých SUV vítězí Škoda Yeti nebo Kia Sportage a v případě MPV Volkswagen Touran. Vyplynulo to ze statistických údajů o prodejích automobilů v síti největšího českého prodejce ojetých vozů AAA AUTO.
„Mezi našimi zákazníky novější automobil vybírají nyní častěji rodiče, kteří místo leteckých zájezdů plánují více cestovat hlavně po České republice. Chtějí pro svoji rodinu prostorný, pohodlný a spolehlivý vůz. Nové automobily jsou díky výpadkům ve výrobě nedostupné kvůli enormním čekacím lhůtám, proto je jedinou rozumnou možností podívat se po ojetém automobilu. Těch je ale na trhu méně a díky tomu roste i jejich cena, a to obzvláště u soukromých a menších prodejců, kteří se zbavují vozu i proto, aby kompenzovali svoje finanční ztráty v době pandemie,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
Ojeté automobily jsou v současnosti prakticky nejdostupnějšími vozy, které jsou ihned k odběru. Roste zájem i o financování nákupu vozů na splátky. „Čeští rodiče jsou hodně praktičtí a na rozdíl od mladých lidí neřeší jen moderní vzhled automobilu, ale hlavně užitkovost a bezpečnost. Ve zvýšené míře se při koupi auta u nás zajímají hlavně o bezpečnost, proto také nejčastěji volí bytelné vozy typu kombi, SUV nebo MPV. ISOFIX, který byl vyvinutý výrobci automobilů pro zvýšení bezpečnosti, je pro rodiny již standardem, bez kterého se v autě neobejdou,“ doplnila Topolová.
Nejoblíbenějším rodinným vozem je již letitě Škoda Octavia kombi, která splňuje požadavky i náročnějších rodičů, a to jak po bezpečnostní stránce, tak co se týká prostoru v interiéru i zavazadelníku. Kombi je u rodin v polovině případů preferovanou variantou, 32% příznivců velkých aut pak volí SUV, 18% MPV. Mezi další oblíbené kombíky pak patří Škoda Fabia, Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Z SUV si rodiny vybírají nejčastěji Škodu Yeti nebo Kiu Sportage, z MPV pak Volkswagen Touran.
Za kombi Češi v průměru utratí 216 850 korun, za SUV 376 260 korun a nejméně pak za MPV (180 550 Kč). Téměř 60% velkoprostorových vozů je v dieselu, v případě kombi pak jde o 66%. Čtvrtina těchto automobilů má automatickou převodovku, což je nejvyšší poměr za celou téměř třicetiletou působnost AAA AUTO na českém trhu. Ještě větší oblibě se těší na Slovensku, kde si automat pořizuje téměř třetina zákazníků. Naopak v Polsku jde jen o 15%. Z barev vede u kombíků šedostříbrná barva (29%), stejně tak u MPV (29%). U SUV je nepopulárnější barva bílá (21%).