Nabídka ojetin na českém trhu se kvůli pandemii koronaviru dále citelně zmenšuje. V dubnu bylo k dispozici už pouze 78 000 vozů, tedy o 20 000 aut méně než v březnu a o téměř 30 000 méně než v lednu. Zatímco v březnu se cena vyšplhala nejčastěji na 153 000 korun, v dubnu to bylo už 156 000. Oproti lednu je to skok o dvacet tisíc.

 

Nabídka ojetých vozů se na českém trhu zmenšuje, cena roste. Vyplývá to z kontinuálního monitoringu trhu ojetých aut prováděného již pět let společností AAA AUTO, spadající do skupiny AURES Holdings. Vzhledem k předpokládanému růstu zájmu o ojeté vozy na úkor nových automobilů nelze v následujících týdnech až měsících očekávat změnu.

 

Podle dat AAA AUTO bylo v dubnu na českém trhu nabídnuto celkem 78 612 ojetin, což je o 21% méně než v březnu a o 27% méně než v lednu. Cena se pohybovala nejčastěji okolo 156 000 korun, což je oproti březnu růst o 3000 korun a vůči lednu dokonce o 20 000 Kč. Vozy oproti dubnu lehce zestárly, nejčastější věk byl 9,3 roku (v dubnu 9,2) a měly o trochu více najeto, nejčastěji 149 200 km (v dubnu 148 720 km).

 

„Zdá se, že cenového dna ojetin bylo dosaženo a ani epidemie koronaviru hodnotu aut nesnížila, naopak jejich ceny stoupají. Vzhledem k nedostatku ojetin na trhu a k výpadkům ve výrobě nových aut lze čekat postupné další zdražování. O tom se ostatně mluví i u nových vozů, jelikož vlády zatím nechtějí ustoupit od přechodu na elektromobilitu, který mají zaplatit vyšší ceny klasických vozů. Trendy na trhu nových aut se vždy během několika měsíců promítnou i na trhu sekundárním,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

 

„Dobrou zprávou na druhou stranu je, že lidé mají opět ochotu si na nákup vozu půjčovat. V síti AAA AUTO se během prvního týdne po znovuotevření poboček vrátil podíl aut prodávaných na splátky na 40%, což je hodnota, která překonala loňský duben o 20%. To by mohlo trh opět rozhýbat, zvýšit ceny na výkupu a podpořit chuť lidí ojeté vozy prodávat. Dobrou pobídkou by bylo i zavedení šrotovného,“ dodala Karolína Topolová.

 

Nabídka modelů se v dubnu nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Na třetí a čtvrté příčce se dále drží Volkswagen s modely Passat a Golf, následují Škoda Superb, BMW 3, Ford Focus, Škoda Rapid, VW Touran a Ford Mondeo. Zatímco nabídka benzínových i dieselových aut klesá souměrně, v případě alternativních paliv byl úbytek minimální. 48% vozů mělo dieselový motor (60% v březnu) a 29% benzínový (36 % v březnu).