Nová generace Škody Octavia je v českém prostředí aktuálně velmi diskutované automobilové téma. Brzy značka zveřejní také ceny a k zákazníkům dorazí první kusy zřejmě ještě před koncem roku. My se dnes ale podíváme do blízké budoucnosti a pokusíme se odhadnout, jaká bude Octavia jako ojetina. Přeci jen bude právě na trhu ojetých vozů vyhledávanější (ojetin se u nás prodá každý rok čtyřikrát víc než nových aut) a ty atraktivnější motorizace a výbavy budou pro širší veřejnost dostupnější.
Tříválcové zlo?
Už kolegové v magazínu Svět motorů během náročného dlouhodobého testu Rapidu s motorem 1.0 TSI prokázali, že je to spolehlivý motor. Dokonce i při využívání servisních intervalů na maximum (výměna olej po zhruba 30 000 km) nedošlo k nadměrnému opotřebení jednotky. Nemáme tedy důvod nevěřit, že by snad nová generace motoru 1.0 TSI neměla být stejně spolehlivá.
Octavia IV už dostane právě vylepšenou verzi tohoto motoru s upraveným povrchem válců a odlehčenou konstrukcí. Má mít nižší tření a tedy i nižší spotřebu a emise. Škoda ještě přesné hodnoty spotřeby neuvádí, ale stejně se to bude odvíjet od stylu jízdy. Každopádně minulá generace Octavie uměla s motorem 1.0 TSI jezdit dlouhodobě za šest litrů na 100 km.
Samozřejmě bude záležet na přístupu majitele. Bude to chtít za studena trochu zdrženlivosti, dodržovat servisní plán (soukromníci s menším nájezdem ať přejdou na pevný interval s výměnou oleje po 15 000 km nebo jednom roce) a tankovat kvalitní palivo s aditivy, které dělá dobře vstřikovačům a pomůže udržet vále čisté. Nevíme, jak na tom bude se spolehlivostí mild-hybridní systém u verzí s automatem DSG. Bude to prostě složitost navíc a pokud se něco rozbije, levné na opravy to nebude. Ani dlouhodobá spolehlivost malého DSG se suchými spojkami není zrovna něco, co by si koncern VW vystavil mezi své trofeje.
Ohledně dalších motorů je to spíše s otazníkem. V současnosti řeší koncern VW velké problémy se čtyřválcem 1.5 TSI (respektive s jeho řídícími jednotkami), ale věříme, že v Octavii už bude vychytanější verze a nebude tolik zlobit. Motor 2.0 TSI nebude ve stáří nic levného na provoz a servis, navíc v kombinaci s automatem a čtyřkolkou (jiná možnost zatím není) bude ukrývat více konstrukčních rizik. Vypadá to tedy tak, že pro soukromníka, který si bude chtít Octavii nechat dlouho, bude tříválec 1.0 TSI nejbezpečnější volba.
Diesely se vám musí vyplatit
Dvoulitrový diesel je rovněž konstrukčně odlišný od toho v současné odcházející Octavii. V ostatním vozech koncernu VW se prozatím motor 2.0 TDI Evo ukazuje v dobrém světle, ale opět bude strašně záležet na tom, jak se kdo k autu chová. Mechanický základ má ale motor dobrý, takže spíše se dá čekat, že zazlobí časem periferie.
Nejchoulostivější bude na motoru 2.0 TDI jeho složitý systém řízení emisí. K vstřikování technické močoviny AdBlue dochází v procesu Twin Dosing před dva za sebou umístěné SCR katalyzátory. Jak bude systém fungovat v českém prostředí můžeme jen hádat. Ale třeba s filtry pevných částic v Octaviích problémy moc nebývají pravidelně se dožívají přes 300 000 km.
I tak ale bude diesel dávat smysl jen lidem, kteří toho najezdí opravdu hodně. Snad jen základní verze s výkonem 85 kW a manuální převodovkou by mohla být akceptovatelná pro soukromníka na dlouhodobý provoz. Každopádně od složitého emisního systému nečekejme nesmrtelnost. A to bohužel platí i pro automatické převodovky DSG.
Automaty s otazníkem
Proti funkci dvouspojkových převodovek DSG v novém autě nejde říci moc negativních věcí. Ale u bazarovek je to jiná písnička. Sedmistupňová DSG (převodovka DQ200) se suchými spojkami montovaná k motorům s točivým momentem do 250 Nm uměla pěkne zlobit už po 100 000 km, kdy si třeba v Yetim, Superbu, ale i Octavii řekla o nové spojky a mechatroniku za zhrubna padesát tisíc. Ve Fabiích se horko těžko dožívá 150 000 km. Tohle DSG najdete nejen u benzinových verzí 1.0 TSI a 1.5 TSI, ale také u základního dieselu 2.0 TDI, kde je točivý moment uškrcený z 300 právě na 250 Nm.
Silnější automat DSG s mokrými spojkami montovaný k motorům s točivým momentem přes 250 Nm by měl být lepší. Spojky se v oleji chladí a navíc auto při popojíždění tolik necuká. Lépe také snáší dlouhé jízdy v kolonách. Osvědčilo se měnit v tomto DSG po třech letech nebo 60 000 km olejovou náplň a pak funguje dobře. V Octaviích se často spojky dožijí 250 000 km, sada nových stojí necelých 15 tisíc. Takže jestli nebudete chtít v Octavii řadit, chtějte tu, která má tohle lepší DSG.
Hledejte obyčejnou verzi
Manažeři fleetů mají jasno a komu to firemní rozpočet dovolí, ten se už určitě těší, jak si v konfigurátoru nakliká nejsilnější diesel s automatem a ve čtyřkolce „v plné náloži“. Taková auta jsou samozřejmě pěkná a po třech letech a 100 000 km stejně skončí v bazaru. Jenže co má hledat soukromý zájemce, který má v plánu si Octavii dlouho nechat?
Pohled na ceny dílů odcházející třetí generace ukazuje, že čím jednodušší technika, tím levnější servis a opravy. Full LED Matrix světlomety budou určitě svítit fantasticky, ale jedno takové světlo přijde na více než třicet tisíc. Adaptivní podvozek je sice zajímavost, ale chce snad někdo kupovat nový tlumič za deset tisíc, když obyčejný stojí necelé dva tisíce? A tak bychom mohli pokračovat dál.
Nejlevnější na provoz a servis bude nějaká civilní jednoduchá verze s pohonem předních kol, manuální převodovkou a výkonem do 110 kW, takže vzadu budete mít ještě jednoduchou vlečenou nápravu, u které se nemusí geometrie seřizovat. Taková Octavia bude servisně opravdu nenáročná. S diesely opatrně, zejména pokud toho najezdíte málo. Nemuselo by se vám to vyplatit, protože v reálné spotřebě se už diesel a benzín moc lišit nebudou.
Bude to dobré auto
Přesto si myslíme, že nová Škoda Octavia bude dobré a spolehlivé auto. Třetí generace ukázala, že to jde. Podvozek dlouho vydrží i na českých cestách, motory jsou v zásadě spolehlivé a třeba poslední generace čtyřválců 1.2 TSI a 1.4 TSI jsou spolehlivé a v bazarech velmi žádané motory. Je po nich dokonce větší sháňka než po tříválci 1.0 TSI. Také diesely 2.0 TDI jsou oblíbené a spolehlivé.
Věříme, že s korozí nebude mít problémy ani Octavia IV a i spolehlivost palubních systémů by měla být na vysoké úrovni jako doposud. Sice to všechno ukáže až čas, ale předchozí model bylo a stále je velmi slušné auto a snad nemůžeme čekat, že by ten nový byl výrazně horší.