Subaru eBoxer

Renault Scénic III. generace (2009 – 2016): Profil ojetiny

OVERALL RATING 3.5 of 5.0
  • Performance
    3 of 5.0
  • Comfort
    3 of 5.0
  • Interior
    4 of 5.0
  • Exterior
    4 of 5.0
Redakce
0

V případě Renaultu Scénic vždy platil zvláštní paradox – ačkoliv technicky vycházel z modelu Mégane, býval o něco spolehlivější. Vysvětlení je jednoduché. MPV na bází Méganu vycházelo vždy s určitým zpožděním za výchozím hatchbackem, mělo tedy výhodu alespoň zčásti vychytaných dětských nemocí. Mégane III jich mnoho neměl, Scénic III (stejně jako jeho prostornější verze Grand Scénic) má tedy proti předchůdcům výhodu mnohem „zdravějšího“ základu.

Až na pár drobností bývají zákazníci s posledním Scénicem obvykle spokojeni. Logicky si vyvozují, že levný a dobře vybavený vůz nemůže být naprostý všeuměl a tak s nadhledem berou novinářské výtky na adresu digitálního rychloměru zčásti překrytého věncem volantu, těžší manipulace s vyjímatelnými zadními sedadly či na nerovnostech nervóznější zadní nápravy. Letitým strašákem ojetých Renaultů je elektronika a Scénic III se zatím v této věci proti předchůdcům jeví „jen“ jako trochu lepší: Známé startovací karty už nezlobí, zato je tu elektrická parkovací brzda bez možnosti nouzového manuálního odbrzdění, i u relativně mladých vozů už odešlo pár elektrických posilovačů řízení (měnily se v záruce), tu a tam zazlobí odemykání některých dveří nebo regulace vnitřní teploty.

Většinu Scéniců pohánějí vlastní diesely, které jsou tiché, pružné a úsporné (to poslední zejména u 1.5 a 1.6 dCi), ale zkušení mechanici k nim přistupují trochu s nedůvěrou. Především v případě menších 1.5 dCi, které si z minulosti stále vláčí špatnou pověst. Výrobce tvrdí že zapracoval na odolnosti klikového ústrojí (katalogy dílů to potvrzují až u vozů novějších roku 2010), což byla při pozdějším plošném nasazení systémů Start/Stop spíše holá nutnost než dobrá vůle, vstřikovače jsou alespoň v případě verzí 81 kW bezproblémové. Zajímavé je, že ačkoliv má motor menší objem než novější „řetězová“ jednotka 1.6 dCi (v roce 2011 nahradila starý 1.9 dCi, na sklonku života již poměrně vychytaný), nemá v nejnižších otáčkách tak citelnou výkonovou „díru“.

S moderním 1.6 dCi lze skutečně jezdit i s pětilitrovou spotřebou, motor zatím funguje bez výraznějších problémů (pokud nějaké byly, šlo je většinou řešit aktualizací SW). Evidentně však u něj častěji odchází spojka, což je důsledek toho, že je třeba ji při rozjezdu trochu „pálit“, aby motor ožívající až nad hranicí 1500 otáček nezhasl. Větší dvoulitry dCi nepatří k nejúspornějším (běžně nad 7 litrů), navíc se ve vzácných případech přidřely (obvykle zásluhou selhání olejového čerpadla), známé jsou už i případy poškozených hlav válců i opotřebených rozvodových řetězů, je však třeba říct, že v porovnání s jinými značkami a motory jde opravdu o minimum případů.

Skvělý by byl dvoulitrový benzín se 103 kW (motor Nissan, navíc mnohem spolehlivější než v posledních Primerách), pojí se však výhradně s bezestupňovou variátorovou převodovkou, kvůli které ho coby starší ojetinu doporučit nelze. Občas se u něj vyskytují netěsnící přesuvníky časování ventilů, což je závada naprosto typická pro motor 1.6 16V 81 kW. U maličkých benzínových 1.2 TCe servisy zatím neevidují žádné významnější potíže, je však třeba zohlednit mládí agregátu i jeho minimální rozšíření.

Podvozek je nadprůměrně odolný, stejně jako u Méganu se nanejvýš občas vyskytují vůle ve spojovacích tyčích řízení. Celková mechanická spolehlivost Scénicu III je příjemným překvapením.

Motory, které doporučujeme
1.4 TCe 96 kW
I když se zdají nejhorší problémy dieselů Renault vychytány, historická zkušenost velí nedělat v jejich případě ukvapené závěry. U přeplňované benzínové čtrnáctistovky s DNA japonského Nissanu je méně otazníků a více jistot- tento spolehlivý, tichý a dynamický motor je pro Scénic stejně optimální jako pro Mégane.

Typické závady

  • Závady elektrické parkovací brzdy
  • Závady elektrického posilovače řízení (vzácně)
  • Poruchy přesuvníku variabilního časování ventilů (1.6 16V, méně často 2.0 16V 103 kW)
  • Závady zapalovacích cívek (benzínové verze)
  • Závady klimatizace
  • Předčasné opotřebení spojky (diesely, zejména 1.6 dCi)
  • Závady palivových čerpadel (sporadicky u TCe)
  • Opotřebené dvouhmotové setrvačníky (diesely 1.5 dCi)
  • Vůle v uložení zadní nápravy (při vysokých nájezdech)
  • Sporadicky přidření motoru nebo problémy s řetězovými rozvody (2.0 dCi)
  • Závady na systému DPF
  • Závady EGR ventilů (1.5 dCi, 2.0 dCi)

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce