První generace Škody Superb si mezi českými zákazníky vysloužila poměrně vysoké renomé, byť z technického pohledu byla vlastně improvizací. Podvozková platforma dobového Passatu byla ve výrobním závodě v Kvasinách nejprve půlena a poté nadstavována vloženým dílem, který proti německému originálu zvětšil rozvor a s ním i celkovou délku auta o 10 cm.
Podélná prostornost interiéru je sice špičková, citlivý řidič však z chování auta na nerovném povrchu vnímá kroucení karosérie, které je vůbec nejcitelnější u modelů s průchozí přepážkou mezi kabinou a zavazadelníkem. Nízká torzní tuhost karosérie je také důvodem, proč se interiér Superbu i přes poměrně dobré dílenské zpracování časem rozvrže víc než třeba interiér první Octavie.
Z pohledu kupujícího ojetiny jsou nevýhodou dnes již velmi vysoké kilometrické nájezdy naftových verzí. Motory 1.9 TDI-PD sice platí za odolné, v koncích však může být dvouhmotový setrvačník a netěsné jednotky PD s přívodem paliva skrz kanály v hlavě válců mohou tlačit naftu do oleje. Stále jde však o lepší koupi než v případě verzí 2.0 TDI-PD a 2.5 V6 TDI, s kterými se již sice pojil šestistupňový manuál, ale mají po letech ještě o řád větší problémy.
U dvoulitru se odvíjí od sériově instalovaného filtru DPF (časová „nepružnost“ vstřikovaní PD komplikuje jeho vypalování), u většího šestiválce 2.5 TDI zase od nepříliš spolehlivého vstřikovacího čerpadla a špatně mazaného „vršku“ motoru. Velice dobrou volbou je naopak benzínový čtyřválec 1.8 Turbo. U něj však pozor na zanesený sací koš olejového čerpadla. Při koupi ojetiny s touto motorizací je dobré demontovat olejovou vanu a stav sacího koše zkontrolovat, v případě jeho omezené průchodnosti hrozí riziko přidření motoru.
Atmosférický benzínový dvoulitr je k vidění vzácně. Mimo trochu přecitlivělé elektroniky motoru (často planě svítí „emisní“ kontrolka) jde o spolehlivý, leč trochu hlučnější a nepříliš dynamický agregát. Výhodou však může být zachovalý stav a nejnižší cena. Tyto motorizace patří u Superbu k nejméně vyhledávaným.
Vrcholný šestiválec 2.8 30V je dynamický a spolehlivý (po letech trpí jen na ztvrdlá gufera ventilů, díky nimž občas trochu kouří) , ale zvláště ve verzi s automatickou převodovkou jeho spotřeba běžně dosahuje dvanáctilitrové hranice.
Elektroinstalace Superbu bývá i po letech v dobrém stavu (s výjimkou automatické klimatizace, na které občas odejdou motorky klapek pro rozvod vzduchu) a také podvozek má nadprůměrně vysokou životnost. Problémy s brzkým vznikem vůlí v hliníkových závěsech lichoběžníkové přední nápravy měly jen vozy z prvního ročníku výroby, záhy byly díly značně zesíleny.
Motory, které doporučujeme
1.8 Turbo 110 kW
Naftové superby první generace mívají najeto až příliš mnoho na to, aby ještě dokázaly šetřit náklady. S benzínovým čtyřválcem je větší jistota koupě auta s klidnější „nefiremní“ minulostí. Kdo na přeplňovaném 1.8 Turbo občas demontuje olejovou vanu a zkontroluje míru průchodnosti sítka sacího koše, tomu může pružný, tichý a při klidné jízdě docela úsporný motor sloužit věky.
Typické závady
- Závady vstřikovacích čerpadel (2.5 V6 TDI)
- Zadřená ložiska vačkových hřídelí, poškození vaček (2.5 V6 TDI)
- Průnik nafty do oleje netěsnícími jednotkami PD (čtyřválce TDI-PD)Závady tandemových čerpadel ( TDI-PD)
- Selhání mazání z důvodu karbonem zalepeného sacího koše (1.8 Turbo)Vyšší spotřeba oleje u 2.8 V6 (ztvrdlá gufera ventilů)
- Závady zapalovacích cívek (nejčastěji 1.8 Turbo)Vadné váhy vzduchu (TDI)
- Závady dvouhmotových setrvačníků
- Závady na systému filtru pevných částic (2.0 TDI-PD)Loupající se povrch některých interiérových dílů (tlačítka, madla atd.)
- Netěsnost vodní pumpy (nejčastěji 2.5 V6 TDI)Závady klimatizace