Prázdniny jsou obvykle považovány za jakýsi přelom roku, aktuálně se pomalu lámou ke svému konci, což můžeme vzít za jakýsi signál l bilanocování ohledně první poloviny roku. Máme k tomu zde podklady společnosti Cebia. Podle těch v první polovině letošního roku došlo k dalšímu poklesu počtu dovezených ojetých osobních automobilů ze zahraničí (meziročně o 2,7 %). K meziročnímu poklesu došlo poprvé v prvním kvartálu letošního roku, vzhledem k relativně krátké době však z toho nelze vyvozovat nový trend. Navíc v červenci, tedy na začátku druhého pololetí, došlo naopak k meziročnímu nárůstu, kdy počet dovezených osobních aut byl v tomto měsíci nejvyšší od roku 2008. Zda se trh dovezenými vozy nasytil, či zda poptávka umožní prostor pro navýšení počtu dovezených aut, ukážou příští měsíce.
Pokles dovozů se již projevil na skladbě ojetých vozů, které se prodávají. Podíl aut s tuzemským původem se mírně navýšil (53 %), a to zejména na úkor vozů dovezených z Německa (19 %). Nejedná se však jen o auta dovezená v tomto roce, ale obecně o zahraniční vozy, které se nyní prodávají nezávisle na tom, ve kterém roce byly dovezeny. Vliv poklesu počtu dovezených aut v letošním roce má však na nabídku ojetých vozů nesporný vliv.
Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů se snížilo na 9 let, a to především díky větší nabídce zánovních vozů z operativních leasingů. Průměrné stáří prodávaných vozů s českým původem bylo 7,5 let, zatímco stáří dovezených vozů bylo 11 let. Nižší průměrné stáří vozů oproti loňským letům se projevilo na zvýšení podílu aut, která se prodávala za 300 000 Kč a více. Průměrná cena za ojeté vozidlo pak činila 227 900 Kč.
Větší počet mladších a zánovních vozů na trhu se projevil snížením průměrné hodnoty udávané na tachometru meziročně ze 157 na 154 tisíc kilometrů. Vzhledem k průměrnému stáři prodávaných vozidel by však měl být reálný počet najetých kilometrů vyšší (při průměrném stočení okolo 100 000 km by průměrný stav tachometru měl být zhruba okolo 180 tisíc kilometrů). Stočený tachometr má zhruba třetina ojetin určených k prodeji.
Auto se stočeným tachometrem bývá dražší o 20 % a více než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký má hodnota nájezdu vliv na cenu vozu, závisí především na stáří vozu a konkrétním modelu. Například při stočení o 100 000 km u pětiletých vozidel ze segmentu malých a mini může být auto dražší i o více než 30 %. Zhruba stejnou částku, o kterou kupující zaplatí za auto více kvůli stočenému tachometru, si v následujících letech vyžádá oprava a údržba daného vozidla. Celkové náklady spojené s koupí vozu se stočeným tachometrem se tak mohou vyšplhat v průměru zhruba na 50 % ceny vozu.
Stočené tachometry nejsou jediným nešvarem, respektive nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. Je až zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu.
zdroj: Cebia